Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić ustawienia plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Giełda Maszyn Budowlanych
Kursy walut - PLN
GBP 5.2543 -0.31% EUR 4.5148 -0.36%
USD 4.1903 -1.18% CHF 4.6332 -0.52%

REKLAMA

  • Aktualny numer:
Trucks&Machines
baunet.pl na targach
BAUMA 2010
więcej
 

Dobre nastroje

Data dodania 13-07-2011
Autor Zbigniew Majerowski Truck.pl
Zdjęcia T&M
Czytano 3621 razy
  Zobacz galerię zdjęć artykułu

Jaki rynek, takie targi – można powiedzieć, podsumowując bogatą tegoroczną edycję Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska wraz z towarzyszącymi jej VII Międzynarodowymi Targami Infrastruktury Traffic-Expo – TIL oraz XIII Międzynarodowymi Targami Maszyn Budowlanych i Pojazdów Specjalistycznych MASZBUD.

Do Kielc w dniach 10-13 maja zawitały największe światowe koncerny i marki, w sumie, w sumie 862 firmy (z Austrii, Belgii, Chin, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Luksemburga, Niemiec, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii i oczywiście Polski) i ponad 20 tys. zwiedzających. Kieleckie targi okazały się większe, niż planowano, bowiem organizatorzy przewidywali udział ponad 700 firm, na poziomie ubiegłorocznej edycji. Na drugich co do wielkości targach tej branży w Europie i jedynych tego typu w Polsce, na powierzchni około 33 tys. metrów kwadratowych znaleźć można było wszystko to, co niezbędne jest przy budowie dróg i autostrad. Obecni wystawcy to najlepsi i najwięksi producenci maszyn i sprzętu budowlanego, dostawcy materiałów oraz nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Indagowani przez nas przedstawiciele firm zgodnie twierdzili, że najbliższe lata będą okresem koniunktury na rynku maszyn budowlanych i drogowych.

Pod znakiem ekologii

Największą ekspozycję przygotowało Volvo, które zdominowało tegoroczne tragi, organizując ekscytujące pokazy pracy swoich maszyn i pojazdów. Polską premierę miały nowe modele maszyn Volvo: ładowarki kołowe serii G, wozidła przegubowe serii F –  pierwsze tego typu maszyny na świecie spełniające najsurowsze normy emisji spalin EUR Stage IIIB – oraz koparkoładowarki serii B. Na liczącej blisko 3 tys. mkw. ekspozycji zaprezentowano pełen zakres maszyn tej marki. Po raz pierwszy na imprezie targowej w Polsce odbywały się dynamiczne pokazy maszyn Volvo w wykonaniu zespołu demonstratorów ze Szwecji. To była druga impreza targowa w Europie, po targach BAUMA, gdzie można było zobaczyć duże maszyny Volvo w akcji. Specjalnie na tę okazję Volvo zamieniło część ekspozycji w poligon doświadczalny (arenę do pokazu), na którym prezentowano możliwości największych maszyn. Hasłem tegorocznej ekspozycji Volvo było: Ochrona środowiska i jeszcze wyższa wydajność. Tym samym firma chce podkreślić, że Volvo jako pierwszy producent maszyn budowlanych wprowadziło na rynek maszyny spełniające normy emisji Stage IIIB. Zaletą tej technologii jest nie tylko ograniczenie emisji tlenków azotu o 50 proc. oraz redukcja o 90 proc. emisji cząstek stałych. Volvo udowadnia, że ograniczenie emisji może iść w parze ze zmniejszonym zużyciem paliwa oraz zwiększoną wydajnością maszyn.

Spycharka na... prąd!

Nie tylko Volvo śmiało wkracza w rozwiązania proekologiczne. Firma Bergerat Monnoyeur zaprezentowała w Kielcach pierwszą spycharkę gąsienicową (Catrepillar) z napędem elektrycznym. Jak stwierdził Ian Laider, specjalista ds. spycharek gąsienicowych w Caterpillar, firma ta od lat dokonuje rewolucyjnych zmian w konstrukcji spycharek. Najnowszym przełomowym osiągnięciem jest maszyna D7E, w której zrezygnowano z klasycznego, mechanicznego układu napędowego i przekładni hydrokinetycznej na rzecz napędu elektrycznego, zapewniającego wyjątkowo wysoką sprawność. Działa to tak, że silnik C9 ACERT napędza  generator, podłączony do falownika, którego zadaniem jest zamiana prądu stałego na zmienny, zasilający silniki napędzające gąsienice. Dzięki wyeliminowaniu energochłonnych przekładni zębatych, sprzęgieł ciernych i pasków klinowych, o 25 procent wzrosła sprawność ogólna maszyny. Równocześnie nawet o 50 proc. wzrosła trwałość elementów układu napędowego.

Drogowe na topie

Ostatnio mocno wzrasta popyt na maszyny drogowe, co też znalazło odbicie w targowej  ekspozycji, w postaci licznych nowości. Nowy, kompaktowy walec na gumowych kołach GRW 280 HAMM można było obejrzeć na stoisku Wirtgen Group. Zmniejszono wysokość maszyny (ma niecałe 3 m), poprawiono widoczność operatora (siedzi na środku maszyny), zmodyfikowano koncepcję balastowania, wbudowano nowoczesny napęd oraz zmodyfikowano oś kierującą i układ hamulcowy. Stanowisko operatora daje możliwość przesuwania i obracania całego fotela na całej szerokości platformy – zastępuje dwa osobne fotele w poprzednim modelu. Firma XCMGEuropa pokazała zmodernizowany model walca wibracyjnego do podbudowy – XS122PD/D (CE), który standardowo wyposażany jest w bęben z nakładką kołkowaną. Maszyna przeznaczona jest do zagęszczania na średnią i dużą skalę sypkich i półsypkich gruntów. Jak powiedział nam Arkadiusz Węgrzanowski z XCMGEuropa, sprzedaż walców i równiarek w tym roku jest wręcz rewelacyjna.

Chińczycy trzymają się mocniej

Coraz więcej będzie na naszym rynku maszyn chińskich marek, czego przykładem jest nie tylko XCMG, lecz także firma Waryński, która na targach pokazała maszyny oznaczone chińską marką LiuGong, m.in. całą serię koparek – 904C, 906C, 908C i 925 LC (wszystkie Tier III). Jak wyjaśnił nam Mariusz Łukasiewicz (Waryński Trade), maszyny są składane w Polsce ze sprowadzanych podzespołów.

Samochody dla budownictwa...

Sporo mieli do pokazania w Kielcach niektórzy producenci samochodów ciężarowych, m.in. Iveco, Volvo i Mercedes-Benz, który prezentował (na stoisku swoim i u partnerów – Gervasi i KH-Kipper i Wielton) pojazdy dla branży budowlanej i specjalne. Samochody ciężarowe dla branży budowlanej to dla firmy Mercedes-Benz Polska kluczowy segment. Wzrost obrotów w roku 2010 w dużym stopniu był zasługą zwiększonej sprzedaży samochodów ciężarowych (niemal 1.900 sztuk), które w znacznej części przeznaczono właśnie dla branży budowlanej. Poza zwiększeniem swoich udziałów na rynku podstawowych pojazdów używanych w budownictwie drogowym, takich jak wywrotki na podwoziu Actrosa, czy lżejsze samochody Fuso Canter, istotnie wzrosła sprzedaż używanych w ciężkich warunkach samochodów specjalnych (takich jak Zetros) – ze 190 w roku 2009 do ponad 300 w 2010. Nic dziwnego, że branża budowlana pozostaje jednym z priorytetów rozwoju Mercedes- Benz Polska. Na targach Mercedes zaprezentował cztery zróżnicowane samochody na podwoziu samochodu ciężarowego Actros w jego nowej wersji. Prezentowane modele są w wariantach trój- i czteroosiowych w wersjach 8x8, 6x6 oraz 6x4.

... i skrzynie dla budownictwa

Nie zabrakło w Kielcach producentów przyczep, naczep i zabudów budowlanych. Firma Zasław prezentowała m.in. naczepy wywrotki D653 – stalową half-pipe i aluminiową ze ścianą skośną – oraz przyczepę budowlaną tandem trójstronny wywrot D670. Na ekspozycjach KH-kipper zobaczyć można było m.in. wywrotkę tylnozsypową W1U na podwoziu MAN-a, wywrotkę lewo-tył  W2H z burtą hydrauliczną na Mercedesie, a także przyczepę-wywrotkę z obniżoną wysokością podłogi (P2TN). Minister infrastruktury, Cezary Grabarczyk, dokonując uroczystego otwarcia targów, powiedział, że rząd wzmacnia źródła finansowania dróg. Z roku na rok zwiększają się wydatki na infrastrukturę drogową w naszym kraju. Przyjęto to z aplauzem. Oby minister mógł to samo powiedzieć w przyszłych latach.

Zdaniem wystawców:

Mario Giagnoni, dyrektor zarządzający IVECO Poland:

– Budownictwo jest kluczowym czynnikiem rozwoju polskiej gospodarki. Lata 2011 i 2012 to lata z największymi inwestycjami rządowymi w budowę dróg w Polsce. Tylko w 2011 roku ponad 30 mld zł zostanie zainwestowane w naszym kraju w celu poprawy jakości infrastruktury drogowej. Ponad 20 mld zł zostanie wydane w przyszłym roku. I nawet jeśli inwestycje drogowe ulegną po 2012 roku wyhamowaniu, firmy budowlane będą dywersyfikować swoją działalność w celu wsparcia budowy kolei,  inwestycji energetycznych, czy hydrotechnicznych. Tak czy inaczej, czeka nas dekada inwestycji budowlanych. Wszystkie te  działania Iveco jest gotowe wspierać i dostarczać skuteczne rozwiązania transportowe, a nasz udział w Targach Autostrada-Polska ma za zadanie pokazać naszym klientom, że jesteśmy w stanie im dostarczyć produkty wysokiej jakości i spełniające wszelkie ich wymagania. Mamy najszerszą gamę gamę pojazdów budowlanych. Począwszy od Daily, który dzięki swojej ciężarowej konstrukcji, gwarantuje nie tylko efektywną dystrybucję produktów, ale jest również niezawodny w wykonywaniu ciężkich zadań. W gamie aut średnich Eurocargo to także optymalne rozwiązanie dla segmentu budownictwa, dzięki wersji przystosowanej do zainstalowania wywrotki, a także dzięki wersji 4x4 stworzonej dla klientów, którzy oczekują wyjątkowej wydajności nawet w trudnych warunkach. Ale Iveco w budownictwie to przede wszystkim Trakker, oferowany w tak wielu wersjach i przez to najbardziej konkurencyjny na rynku europejskim. Mocno wierzymy w trwałość i jakość naszych produktów. Dlatego podczas tych targów rozpoczynamy specjalną kampanię dla wszystkich 4-osiowych wersji Trakkera (8x4 i 8x8) z 4-letnią gwarancją na układ napędowy w cenie pojazdu. Budowlana gama Iveco jest dopełniona przez samochód Astra 8x6,  przeznaczony do pracy w kopalniach i transporcie na placu budowy oraz w wykonywaniu zadań najbardziej wymagających.

Tomasz Jakubik, Volvo Maszyny Budowlane Polska:

– Rynek maszyn budowlanych i drogowych jeszcze co najmniej w przyszłym roku rysuje się w kolorowych barwach. Popyt jest napędzany głównie przez budowy dróg. Zakładamy silny wzrost sprzedaży w roku bieżącym i w 2012. Natomiast w 2013 roku plan rządowy zakłada zmniejszenie wydatków na drogi do bodaj 14 mld zł. W decyzyjnych gremiach Unii Europejskiej też pojawiają się tendencje do zmniejszania wydatków na tego rodzaju inwestycje. Nasza firma na rynku maszyn drogowych właściwie zaistniała niedawno, dwa lata temu. Produkty Volvo zostały dobrze przyjęte przez nabywców i obecnie już konkurujemy z najważniejszymi graczami w tej branży, którzy działają od wielu lat. Właśnie zawarliśmy kolejny duży kontrakt na dostawę maszyn dla firmy Skanska, która kupuje siedem rozściełaczy i walec. Jako pierwsi zaoferowaliśmy ładowarki z napędem spełniającym warunki surowej normy ekologicznej Stage IIIB. Obawialiśmy się, jak te maszyny przyjmie polski rynek, bo są one droższe od wcześniej oferowanej serii, ale sprzedają się bardzo dobrze, dostawy są już zamówione na kilka miesięcy do przodu.


  • Cena
      
  • Rok   
  •  
dot Poszukiwane
więcej
Targi | Partnerzy | Producenci | Mapa strony | Usługi | Regulamin | Rzeczoznawcy | Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2008 baunet.pl