Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić ustawienia plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Giełda Maszyn Budowlanych
Kursy walut - PLN
GBP 4.8277 -0.80% EUR 4.2930 0.22%
USD 3.5821 -0.17% CHF 3.7264 -0.30%

REKLAMA

  • Aktualny numer:
Trucks&Machines
baunet.pl na targach
BAUMA 2010
więcej
 

Włoch z powerem

Data dodania 29-01-2010
Autor Dominik Woch
Zdjęcia T&M
Czytano 2094 razy
  Zobacz galerię zdjęć artykułu

IVECO Stralis to w porównaniu z konkurencyjnymi pojazdami, znacznie lepszy samochód niż jego poprzednicy – EuroTech i  EuroStar. Ciągnik z potężnym silnikiem Cursor o mocy 500 KM to ciekawa propozycja wśród pojazdów do transportu  dalekobieżnego.

Samochody IVECO przez całe lata nie cieszyły się wśród polskich przewoźników długodystansowych specjalną renomą, mimo że mniejsze modele tej marki, na przykład EuroCargo czy Daily, sprzedawały się bardzo dobrze. W ubiegłym roku najcięższe  samochody IVECO (DMC pow. 16 t) również nie sprzedawały się rewelacyjnie – nabywców znalazło 581 pojazdów (7. pozycja  na rynku). Co istotne jednak, widać że IVECO goni renomowanych konkurentów; prestiżowe Volvo sprzedało bowiem 684  pojazdy (6. miejsce), a Renault – 697 (5. miejsce).


Z przestronnym wnętrzem


Testowy Stralis ma topową dla tego typoszeregu kabinę – Active Space High Roof, czyli z wysokim dachem. Podczas  modernizacji przed dwoma laty szoferkę powiększono. Jest dłuższa o 90 mm, co przełożyło się m.in. na zwiększenie o 40 mm zakresu przesuwania fotela kierowcy. Teraz za kierownicą wygodną pozycję zajmie niski Włoch, wysoki Holender i średniego wzrostu Polak. Tunel silnika i sufit dzieli 2.080 mm, czyli podobnie jak w podwyższonym Renault Magnum (2.070 mm) i Volvo FH  Globetrotter XL (2.010 mm). Deska rozdzielcza jest ergonomiczna, choć jej stylistyka jest w porównaniu do kokpitów konkurentów dość toporna. Przyciski do obsługi rozmiarów i dobrze oznaczone, tarcze zegarów są przyzwoitej wielkości, a umieszczony pomiędzy nimi kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego – duży i czytelny. Ulokowana pod dolną leżanką chłodziarka jest łatwo dostępna i nie hałasuje na wybojach. W polskich warunkach plusem jest sprężyste zawieszenie szoferki. Gdy na wąskiej drodze trzeba minąć się z innym składem i prawe koła „złapią” pobocze, kierowca nie ma  nieprzyjemnego wrażenia bujania kabiną na boki. Stacyjka umieszczona jest na kolumnie kierownicy tak nisko, że początkowo trzeba się schylać, żeby trafić do niej kluczykiem.


Ruszamy w trasę


Za nami trzyosiowa, załadowana do maksimum naczepa firanowa Wielton. 13-litrowy, rzędowy, sześciocylindrowy motor Cursor 13 sprawia wrażenie jakby 24-tonowy ładunek prawie nie robił na nim wrażenia. Rozpędza się chętnie, solidnie ciągnie już od 1.000 obr./min, tak jak trzynastolitrówki XPI Scanii. Normę Euro 5 Cursor uzyskuje jednak nie za pomocą systemu  recyrkulacji spalin EGR , a redukcji katalitycznej SCR – czyli trzeba co jakiś czas dolewać płynu AdBlue (co w przypadku  dolewania z baniaka a nie z pistoletu nie jest w Stralisie wygodne). Nie będziemy rozstrzygali który z systemów oczyszczania  spalin jest lepszy z punktu widzenia trwałości i niezawodności silnika. Faktem jest jednak że tylko Scania produkuje silniki  Euro 5 z EGR , natomiast IVECO, DA F, MAN, Mercedes, Renault i Volvo preferują SCR. Wracając do IVECO z silnikiem Cursor 13; jednostka ta, mimo sporej pojemności skokowej – np. 480-konny MAN ma pojemność zaledwie 10,5 l – odznacza się umiarkowanym apetytem na paliwo. Podczas testu na dystansie 1.700 km z pełnym obciążeniem spalał do 32 l ON na 100 km. Zestaw porusza się po drogach bardzo swobodnie. Pięćsetkonny silnik pokazuje przewagę nad większością ciężarówek  na podjazdach, gdzie wyraźnie odjeżdża słabszym o 50-70 KM zestawom. O ile dysponujemy odpowiednimi funduszami, warto wybrać ciągnik z 500-konnym silnikiem, który zapewnia znacznie wyższe średnie prędkości jazdy przy spalaniu porównywalnym lub minimalnie wyższym od słabszych wersji mocy (Stralis z silnikiem Cursor 10 ma 420 lub 450 KM, jest też mocniejsza wersja Cursora 13 – 560 KM).


Podsumowując...


...współczesny Stralis z kabiną Active Space i 500-konnym silnikiem to już zupełnie inne Iveco niż te, które użytkownicy  pamiętają sprzed lat. Skok jakościowy jest wyraźnie widoczny. Ten wóz nie ma już kompleksów wobec renomowanej konkurencji.


  • Cena
      
  • Rok   
  •  
dot Poszukiwane
więcej
Targi | Partnerzy | Producenci | Mapa strony | Usługi | Regulamin | Rzeczoznawcy | Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2008 baunet.pl