Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić ustawienia plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Giełda Maszyn Budowlanych
Kursy walut - PLN
GBP 4.7662 0.55% EUR 4.2419 0.17%
USD 3.5965 0.02% CHF 3.6266 0.00%

REKLAMA

  • Aktualny numer:
Trucks&Machines
baunet.pl na targach
BAUMA 2010
więcej
 

Wyznacza kierunek

Data dodania 31-03-2011
Autor Dominik Woch
Zdjęcia Producent / T&M
Czytano 1811 razy
  Zobacz galerię zdjęć artykułu

Dystrybucyjna, innowacyjna i wielokrotnie nagradzana „hybryda” – Atego BlueTec Hybrid – z pewnością nie zostanie hitem sprzedaży. Samochód ma jednak inną misję do wykonania. Pokazuje kierunek w jakim, być może, rozwijać się będą dystrybucyjne średniaki, jakich pełno na ulicach miast.

Pamiętacie automatyczne skrzynie biegów sprzed 20 lat? Prawie nikt nie chciał jeździć autem z taką przekładnią. Bo wprawdzie nie trzeba było zmieniać biegów, ale automaty wyraźnie pogarszały osiągi i znacznie zwiększały zużycie paliwa. Czyli udogodnienie, jakim z założenia były automaty, miało sporo trudnych do zaakceptowania wad. Dzisiejsze automatyczne i zautomatyzowane przekładnie są już jednak z zupełnie innej bajki. Są szybkie, oszczędzają paliwo i mechanizmy samochodu. Lubią je niemal wszyscy, tak użytkownicy samochodów osobowych jak i pojazdów ciężarowych. Kto wie, może podobnie będzie w przyszłości z następcami hybrydowego Mercedesa Atego? Ten innowacyjny ciężarowy samochód dostawczy mieliśmy okazję obejrzeć i wypróbować na ulicach Stuttgartu.

Oszczędzanie (na razie) kosztuje

Mercedes Atego BlueTec Hybrid 1222L Euro V-EE V napędzany jest czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym BlueTec o mocy 160 kW/218 KM i maksymalnym momencie obrotowym 810 Nm osiąganym w zakresie 1.200-1.600 obr./min, dzięki sprzężeniu z silnikiem elektrycznym o mocy 44 kW/60 KM (420 Nm). Chłodzona powietrzem litowo-jonowa bateria umieszczona przy ramie pojazdu waży 110 kg, cała hybrydowa aparatura – 350 kg. Silnik elektryczny pozyskuje energię z baterii zasilanych dzięki odzyskiwanej sile hamowania (rekuperacja). Jeśli kierowca wyhamowuje pojazd, silnik elektryczny działa jak alternator, energia  hamowania jest przekształcana w energię elektryczną, kumulowaną w baterii aż do osiągnięcia jej maksymalnej pojemności. To samo dzieje się podczas hamowania silnikiem. Przetwornica przekształca napięcie prądu stałego baterii w napięcie zmienne silnika elektrycznego. Silniki współpracują ze zautomatyzowaną, sześciostopniową skrzynią biegów Mercedes-Benz G 85-6 z systemem przełączania biegów Telligent. Standardem jest system start/stop wyłączający zespół napędowy w momencie zatrzymania pojazdu na skrzyżowaniu lub w korkach i włączający go ponownie w momencie ruszania. W porównaniu do analogicznego, konwencjonalnego Atego, użytkownik może liczyć na mniejsze o 10-15 proc. zużycie paliwa Hybrydowe Atego dostępne jest z wybranymi zabudowami podwozia, z oferty certyfikowanych przez Mercedesa firm zabudowujących. Z wybranymi, ponieważ istnieją pewne ograniczenia. Hybrydowe Atego nie może być wyposażone w przystawkę mocy, więc na przykład zabudowa śmieciarki odpada. Szokująca może wydawać się cena wozu. Dopłata w porównaniu do analogicznego Atego z konwencjonalnym napędem wynosi 45.000 euro. Technologia hybrydowa wciąż jest bardzo droga. Przedstawiciele Mercedesa mają tego pełną świadomość, stąd nie zakładają dużej sprzedaży tej odmiany Atego.

Na ulicach Stuttgartu...

Do innowacyjnego Atego wsiadamy tuż obok Muzeum Mercedesa i ruszamy na kilkudziesięciominutową przejażdżkę po centrum Stuttgartu. Obsługa samochodu jest tak samo prosta jak jego tradycyjnej odmiany. Kierowca hybrydy nie ma żadnych dodatkowych obowiązków w porównaniu do kolegów jeżdżących zwykłym Atego. Jeśli chce może od czasu do czasu spojrzeć na wyświetlacz, który na bieżąco pokazuje tryb pracy hybrydowego zespołu napędowego. W pełni obciążony, ważący niecałe 12 ton samochód rozpędza się bardzo żwawo – w czasie przyspieszania diesel jest wspomagany przez silnik elektryczny. Prawie -dotrzymujemy tempa znacznie lżejszym samochodom dostawczym. Po zatrzymaniu Atego na skrzyżowaniu diesel  błyskawicznie gaśnie – w kabinie panuje przyjemna cisza, co zapewne kierowcy doceniają najbardziej w siódmej albo ósmej godzinie za kółkiem. Ruszanie ze skrzyżowań wymaga przyzwyczajenia – silnik wysokoprężny potrzebuje chwili na uruchomienie. Subiektywnie czterocylindrowa jednostka generuje też spore drgania w momencie uruchamiania. W trakcie jazdy w mieście, nawet dynamicznej, bo przecież w dystrybucji liczy się czas, bardzo trudno rozładować litowo-jonową baterię, która gromadzi energię kiedy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu lub hamuje. Podczas jazdy skupiamy się głównie na  obserwacji zachowania hybrydowego zespołu napędowego Atego, jednak nie sposób nie zauważyć, że jakość i zakres wyposażenia kabiny jest na wysokim poziomie, coraz bliższym luksusowym ciężarówkom do transportu międzynarodowego i niespotykanym jeszcze kilka lat temu w samochodach klasy 12 ton DMC. Po około 40 minutach jazdy wracamy pod budynek Muzeum Mercedesa, a nasz opiekun ocenia, że udało nam się zaoszczędzić około litra cennego oleju napędowego. O tyle więcej paliwa potrzebowałoby na pokonanej trasie konwencjonalne Atego. Zakładając oszczędność litra paliwa na godzinę pracy (przyjmując że w każdej godzinie około 20 min. zajmuje rozładunek rozwożonego towaru), dziennie jesteśmy w stanie zaoszczędzić 12 euro (przy cenie 1,5 euro za litr ON). Pracując 22 dni w miesiącu, hybrydowe Atego zaoszczędzi więc 264 euro w porównaniu do tradycyjnego. Z ekonomicznego punktu widzenia, użytkownik nie będzie więc w stanie odzyskać pieniędzy, które musi dopłacić do zakupu hybrydowego Mercedesa Atego. Na zakup Mercedesa Atego BlueTec Hybrid 1222L Euro V-EE V nie zdecydują się więc raczej komercyjne firmy, dla których transport jest sposobem na zarabianie pieniędzy. Jego nabywcami mogą natomiast stać się zamożne instytucje, które w taki właśnie sposób, będą chciały zamanifestować swój szacunek do środowiska naturalnego i troskę o czyste powietrze na ulicach miast. Do tego dochodzi prestiż posiadania we flocie innowacyjnego samochodu nagrodzonego tytułem Truck of the Year 2011.


  • Cena
      
  • Rok   
  •  
dot Poszukiwane
więcej
Targi | Partnerzy | Producenci | Mapa strony | Usługi | Regulamin | Rzeczoznawcy | Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2008 baunet.pl