Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić ustawienia plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Giełda Maszyn Budowlanych
Kursy walut - PLN
GBP 4.9383 0.05% EUR 4.3195 0.32%
USD 3.7200 -0.27% CHF 3.7577 0.06%

REKLAMA

  • Aktualny numer:
Trucks&Machines
baunet.pl na targach
BAUMA 2010
więcej
 

Nowy szczyt mocy

Data dodania 25-01-2009
Autor Dominik Woch
Zdjęcia VOLVO
Źródło T&M
Czytano 6080 razy
  Zobacz galerię zdjęć artykułu

Volvo FH 16 wraca na tron najmocniejszej seryjnej ciężarówki świata. 700 KM to nowy szczyt mocy w klasie najcięższych pojazdów użytkowych. Moment obrotowy też jest rekordowy: 3.150 Nm.

Wyścig mocy trwa, a Volvo Trucks od kilku lat aktywnie w nim uczestniczy. W 2003 roku brylowało w klasie ciężkiej „szesnastką” o mocy 610 KM, która była najmocniejszą wśród seryjnych ciężarówek. Później, palmę pierwszeństwa przejęła renomowana szwedzka konkurentka – Scania – wprowadzając silnik V8 o mocy 620 KM. Na odpowiedź Volvo nie trzeba było długo czekać. Na początku 2006 r. pojawiła się „szesnastka” o mocy 660 KM. Jesienią 2007 r. szwedzkich konkurentów pogodził niemiecki MAN, który zaprezentował topowy model TGX z silnikiem V8 680 KM. Teraz producent ze Skandynawii po raz kolejny podnosi poprzeczkę. Moc 700 KM i 3.150 Nm maksymalnego momentu obrotowego to obecnie najlepsze parametry w wadze ciężkiej. Zdetronizowany król MAN TGX V8 w topowej wersji ma „tylko” 680 KM i 3.000 Nm.

-Potężna „szóstka”
Volvo D16G to rozwojowa wersja silnika stosowanego w FH 16 od lat 90. Od bezpośredniego poprzednika, D16E, zmodernizowany motor ma o 40 KM i 50 Nm więcej. D16G to nadal sześciocylindrowy, rzędowy silnik. Zdaniem konstruktorów Volvo, jednostki R6 charakteryzują się lepszą wydajnością chłodzenia i bardziej równomiernym rozłożeniem sił na wale korbowym niż V8.
Poza topową odmianą 700 KM, D16E ma również słabsze wersje mocy: 600 KM (2.800 Nm) i 540 KM (2.650 Nm).
Mimo wzrostu mocy o 40 KM, najmocniejsza wersja silnika D16G emituje do atmosfery o 40 proc. tlenków azotu mniej niż D16E. Wynika to m.in. z zastosowania układu oczyszczania spalin o zwiększonej pojemności. 700-konne Volvo, tak jak dotychczasowe, spełnia normę emisji spalin Euro 5 (wchodzi w życie 1 października 2009 r.) dzięki technologii SCR. O 2 dB(A) zredukowano poziom hałasu emitowanego przez silnik na biegu jałowym. To efekt m.in. zastosowania wstępnego wtrysku paliwa, który wpływa na złagodzenie przebiegu procesu spalania. Jak zapewnia Volvo Trucks, mimo wzrostu osiągów, spalanie utrzymuje się na takim samym poziomie, jak w dotychczasowej wersji.

-Hamulec z elektroniką
W standardowym wyposażeniu wzmocnionego Volvo FH 16 oferowany jest nowy hamulec wydechowy (EPG) z elektronicznym sterowaniem. Zastosowanie elektronicznego sterowania pozwoliło na zredukowanie liczby ruchomych części, co z kolei wpłynęło na zwiększenie niezawodności i zredukowanie masy hamulca. System EPG ma moc hamowania 230 kW. Dla użytkowników dla których jest to zbyt mało, Volvo proponuje też oferowany dotychczas hamulec silnikowy VEB+ o mocy 425 kW.
Zmodernizowane, supermocne Volvo FH 16 (dostępne jako ciągniki siodłowe i podwozia pod zabudowę) skierowane jest przede wszystkim do przewoźników międzynarodowych, dla których najważniejsze są wysokie średnie prędkości, a jednocześnie chcieliby podnieść prestiż swojej firmy i dla przewoźników specjalizujących się w transporcie ciężkich maszyn budowlanych oraz ładunków nienormatywnych.


  • Cena
      
  • Rok   
  •  
dot Poszukiwane
więcej
Targi | Partnerzy | Producenci | Mapa strony | Usługi | Regulamin | Rzeczoznawcy | Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2008 baunet.pl