Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić ustawienia plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Giełda Maszyn Budowlanych
Kursy walut - PLN
GBP 4.7662 0.55% EUR 4.2419 0.17%
USD 3.5965 0.02% CHF 3.6266 0.00%

REKLAMA

  • Aktualny numer:
Trucks&Machines
baunet.pl na targach
BAUMA 2010
więcej
 

Transport bardziej zielony

Data dodania 13-06-2011
Autor Jacek Dobkowski
Zdjęcia Producent / T&M
Czytano 2381 razy
  Zobacz galerię zdjęć artykułu

Michelin Challenge Bibendum został zorganizowany już po raz jedenasty, tym razem na byłym lotnisku Tempelhof w zachodniej części Berlina. Impreza jest od lat wielkim pokazem ekologicznych trendów w motoryzacji. W stolicy Niemiec nie zabrakło „zielonych” pojazdów ciężarowych i dostawczych.

Niesamowicie efektownie prezentowała się studyjna ciężarówka wykorzystująca elektryczny napęd opracowana przez Siemensa, politechnikę w Monachium i firmę BeBa Energie zajmująca się alternatywnymi źródłami energii. Design to dzieło projektanta Luigi Colaniego, stroną techniczną zajął się prof. Gernot Spiegelberg z Siemensa. Pod szoferką przypominającą kabinę ponaddźwiękowego samolotu znajduje się wózek odpowiedzialny za skręcanie zestawu. Całość zdecydowanie wybiega w przyszłość, może to pojutrze drogowego transportu.

Jutro i dzisiaj

Bliższe lata zdaje się zapowiadać ciągnik siodłowy IVECO Glider. Już na pierwszy rzut oka widać, że tak jak szybowiec (po angielsku glider) ma być przede wszystkim aerodynamiczny, na ile to oczywiście możliwe w takim wehikule. Aktywne wloty z przodu i podwozie stawiające minimalny opór to przykładowe rozwiązania. Generalnie celem jego twórców było obniżenie aż o 40 proc. emisji dwutlenku węgla, oskarżanego o globalne ocieplenie. Temu służą m.in. osprzęt silnika o wysokiej sprawności, odzyskiwanie energii hamowania KERS (Kinetic Energy Recovery System), baterie słoneczne na dachu, kompletne oświetlenie na diodach LED. Drugim IVECO wartym odnotowania był EcoStralis z jednostką napędową przystosowaną do biopaliwa HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), czyli do oleju roślinnego. HVO ma być mniej szkodliwy dla silnika niż biopaliwo złożone z estrów. MAN przygotował na Michelin Challenge Bibendum bardzo konkretną ofertę, seryjny ciągnik TGX 18.440 Efficient Line. Zużycie „napędu” może być niższe nawet o 3 l/100 km, przykładowo dzięki skrzyni TipMatic, ograniczeniu maksymalnej szybkości z 89 km/h do 85 km/h, czy systemowi monitoringu ciśnienia w ogumienia. Turbodiesel common rail spełnia normę Euro 5, a opcjonalnie EEV (Enhanced Enviromentally Friendly Vehicle). MAN mocno akcentował też zasilanie naturalnym gazem (CNG) swoich autobusów miejskich. Poza CNG ich silniki mogą konsumować biogaz. Scania przypominała, że wydzielanie dwutlenku węgla przez ciężarówkę, czyli zużycie paliwa zależy od trzech czynników: pojazdu, kierowcy, serwisu. Każdy jest w stanie zmniejszyć spalanie o 10 procent. Na przykład kierowca, po odpowiednim przeszkoleniu może jechać bezpiecznie i zarazem być przyjacielem naturalnego środowiska. Może w tym właśnie tkwi największy potencjał ekologiczny, przynajmniej na dziś?

Dwie osie w naczepie

Krone pokazał w Berlinie naczepę, dzięki której oszczędność paliwa wyniesie 13 procent. Zamiast standardowego, pięcioosiowego zestawu o dopuszczalnej masie całkowitej 40 ton zaproponował zestaw z jedną osią w naczepie mniej o DMC 38 ton i ładowności 25 t. Do zmniejszania spalania przyczynia się też lekka konstrukcja naczepy oraz aerodynamiczne osłony rozciągnięte od siodła do samego końca pojazdu. Ogumienie naczepy przygotował Michelin, który na swoim stoisku prezentował koncepcyjną oponę przystosowana do zwiększonych obciążeń. Co tkwi w jej środku nie było pokazane, a informacje udzielane przez przedstawicieli francuskiego koncernu były raczej skąpe. Nic dziwnego, wszak to jeszcze prototyp.

Waga lżejsza

Najlepszy sposób na pozbycie się CO2, przynajmniej w trakcie eksploatacji pojazdu, to wyrzucenie silnika spalinowego. Tak postąpił Mercedes w Vito E-Cell, opisywanym już w T&M. Całkowicie na prąd jest również Renault Maxity Electric. Silnik 47 kW (64 KM) pozwala na rozpędzenie się do ponad 90 km/h. Zasięg wynosi tylko 100 km, co nawet przy transporcie towarów w  mieście od sklepu do sklepu może okazać się niewystarczające. Pozostaje więc nadal czekać na bardziej wydajne, lekkie akumulatory.


  • Cena
      
  • Rok   
  •  
dot Poszukiwane
więcej
Targi | Partnerzy | Producenci | Mapa strony | Usługi | Regulamin | Rzeczoznawcy | Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2008 baunet.pl