Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić ustawienia plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Giełda Maszyn Budowlanych
Kursy walut - PLN
GBP 4.7662 0.55% EUR 4.2419 0.17%
USD 3.5965 0.02% CHF 3.6266 0.00%

REKLAMA

  • Aktualny numer:
Trucks&Machines
baunet.pl na targach
BAUMA 2010
więcej
 

Unowocześniony atlas

Data dodania 10-03-2010
Autor Adam Włodarz
Zdjęcia T&M
Czytano 2526 razy
  Zobacz galerię zdjęć artykułu

Koparki kołowe koncernu Terex to dojrzałe maszyny. Nie ma się co temu dziwić biorąc pod uwagę fakt, że stanowią rozwinięcie koparek kołowych niemieckiej firmy Atlas, która od kilku lat należy do koncernu Terex.

Jakie są najpopularniejsze koparki kołowe w Polsce? Oczywiście są to maszyny niemieckiej firmy Atlas. Od kilku lat nie można już jednak kupić nowych egzemplarzy. Ale nie oznacza to, że ta sprawdzona maszyna budowlana przestała istnieć, a jedynie, że jej producent zmienił właściciela. Teraz koparki kołowe produkowane przez niemiecką fabrykę noszą nazwę Terex (wcześniej  przez kilka lat także Terex-Atlas), w rzeczywistości zaś w bardzo dużej mierze korzystają ze sprawdzonych rozwiązań  stosowanych przez lata w Atlasach. Są więc unowocześnionymi, doskonale znanymi maszynami, które zostały już sprawdzone na wielu rodzimych budowach i mają dobrą opinię. Najnowsza generacja koparek, której przedstawicielkę dzisiaj   prezentujemy, została wprowadzona do sprzedaży przed trzema laty. Produkowane w Niemczech koparki Tereksa cieszą się w całej Europie sporym uznaniem, póki co jednak jeszcze nie ma ich zbyt wiele w naszym kraju. Jest to o tyle dziwne, że maszyny  te są konkurencyjne, a niektóre ich rozwiązania przewyższają stosowane w tego typu maszynach innych producentów. W  Polsce oferowane są koparki kołowe Tereksa o masach od 15 do 24 ton z silnikami o mocach od 103 do 168 KM.

Prawie jak TW170

TW150 to model pośredni, który co prawda oferowany jest tylko na specjalne zamówienie, bardzo jednak przypomina swojego  większego brata Tereksa TW170, który w Polsce cieszy się dużym zainteresowaniem. Taka sama jest konstrukcja maszyny,  zaś podstawową różnicą jest fakt, że w koparkach stosowane są różne silniki – TW150 ma motor czterocylindrowy, zaś TW170  dysponuje dwoma cylindrami więcej. Stąd wynikają dalsze różnice – mniejszy model ma masę operacyjną 15,3-17 ton, większy zaś 17,1-17,8. Czterocylindrowa jednostka dysponuje 127 końmi, sześciocylindrowy silnik TW170 ma ich 142. Moc,  którą dysponuje nasza bohaterka – koparka TW150 – jest wystarczająca. Mieliśmy okazję krótko przetestować tę maszynę.  Wrażenie z tej próby są takie, że nie brakuje jej mocy, po co więc wydawać dodatkowe pieniądze na większy silnik, który oprócz  kilkunastu koni więcej będzie z dużym prawdopodobieństwem także więcej palił? Tym bardziej, że nasza bohaterka może pracować w kilku trybach pracy i zawsze, gdy potrzebujemy więcej mocy możemy aktywować program Power. Oprócz tego dostępne są również programy: normalny (Fine) i ekonomiczny (Eco). Dodajmy, że układy hydrauliczne obydwu maszyn są  identyczne, co oznacza, że pompa w TW150 ma maksymalny przepływ równy 260 l/min, a to już sporo. Oczywiście jak przystało na nowoczesną maszynę układ hydrauliczny koparek Terksa wyposażony jest w czujnik ładunku (Load Sensing) ma także  funkcje chwytaka (obracanie nim) w wyposażeniu seryjnym. Skrzynia biegów maszyny wyposażona jest w bieg pełzający i  reduktor terenowy – TW150 jest więc świetnie przygotowana do pracy w różnych warunkach.

Wysoki standard

Czasy, kiedy operator musiał męczyć się w ciasnej szoferce, która nie miała zbyt dobrej wentylacji, a o tym, czy uda mu się nikogo nie potrącić podczas załadunku decydowała często jego intuicja, na szczęście już dawno minęły. Szoferka TW150  (identyczna z tą z TW170) jest bardzo obszerna, ma także świetną wentylację, zaś do widoku z niej się rozpościerającego nie  można mieć zastrzeżeń. Poza tym niemiecka koparka ma bardzo dobre wyposażenie seryjne zwiększające komfort pracy  operatora – m.in. pneumatyczny fotel, klimatyzację i instalację radiową (głośniki i antena). Spodobała nam się także możliwość płynnego ustawiania kolumny kierowniczej, dzięki której dobór odpowiedniej pozycji w kabinie jest bardzo łatwy. Dodajmy, że  sama kolumna jest bardzo wąska, dzięki czemu mamy więcej miejsca na nogi. TW ma także kilka ciekawych rozwiązań, takich jak chociażby możliwość wyboru kierunku jazdy jednym przyciskiem, który umieszczony został na dżojstiku. Terex posiada również system monitorowania podstawowych parametrów pracy w czasie rzeczywistym – coś co jeszcze przed kilkoma laty było nie do pomyślenia w maszynie budowlanej – dzisiaj coraz częściej staje się standardem. Co do przydatności tego typu rozwiązań zdania są podzielone, jednak nie można z góry zakładać, że coś przestanie działać po kilku latach, tylko dlatego, że posiada elektroniczne sterowniki.

Trzy wersje

Koparka TW150, podobnie jak i jej większa siostra, model TW170, może być wyposażona w standardowy wysięgnik monoblok o długości 4,32 m z ramieniem 2,15 lub 2,65 m. Inną opcją jest wybór wysięgnika przestawnego z ramieniem głównym  długości 1,87 m i wysięgnikiem 3,1 m. Koparka może mieć także jedną z trzech wersji podwozia. Pierwszą z możliwości jest wybór maszyny z czterema łapami podpierającymi i dwoma siłownikami podnoszenia, drugą – dwie łapy na osi sztywnej i  lemiesz na osi kierowanej. Trzecia z opcji to lemiesz na osi sztywnej i dwie łapy na kierowanej.


  • Cena
      
  • Rok   
  •  
dot Poszukiwane
więcej
Targi | Partnerzy | Producenci | Mapa strony | Usługi | Regulamin | Rzeczoznawcy | Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2008 baunet.pl