Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić ustawienia plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Giełda Maszyn Budowlanych
Kursy walut - PLN
GBP 4.7527 0.47% EUR 4.1712 0.04%
USD 3.4084 0.14% CHF 3.5396 -0.21%

REKLAMA

  • Aktualny numer:
Trucks&Machines
baunet.pl na targach
BAUMA 2010
więcej
 

Gotowy na sukces

Data dodania 07-05-2011
Autor Dominik Woch
Zdjęcia T&M
Czytano 1909 razy
  Zobacz galerię zdjęć artykułu

Trakker, konstrukcyjna ciężarówka IVECO, ma wszelkie predyspozycje, by osiągnąć rynkowy sukces. W Polsce to się jeszcze nie udało, ale przedstawiciele IVECO zapowiadają, że Trakker będzie w przyszłości częściej widywany na placach budów.

Rynkowa pozycja IVECO w Polsce jest nieco dziwna. W segmencie ramowych samochodów dostawczych od lat dominuje model Daily, w klasie lekkich ciężarówek – bardzo mocną pozycję ma Eurocargo. Zarówno użytkownicy jak i znawcy motoryzacji wiedzą, że Daily i Eurocargo to produkty najwyższej jakości. Zupełnie inaczej jest w segmencie ciężkim, gdzie konstrukcyjny Trakker i dalekobieżny Stralis, są jednymi ze słabiej sprzedających się modeli. Inni producenci nie wyprzedzili Trakkera i Stralisa pod względem technicznym, lecz z pewnością wykazywali większą aktywność w promowaniu swoich pojazdów oraz inwestowaniu w ich wizerunek. Jak zapowiada IVECO, sytuacja to ma jednak ulec zmianie, a w związku z tym i sezonem budowlanym w pełni warto przypomnieć najważniejsze cechy IVECO Trakker, produkowanego w ponad 1.700 wersjach np. do transportu maszyn budowlanych. Z Trakkerów korzysta też polska armia, która w zestawach z naczepami niskopodwoziowymi Auto-Hit, wykorzystuje je do relokacji wozów bojowych. Trakker dostępny jest w odmianach dwu-, trzy- oraz czteroosiowych w różnych konfiguracjach napędowych; 4x2, 4x4, 6x4, 6x6, 8x4 oraz 8x8. W zależności od przewidzianego zastosowania można wybrać Trakkera z ramą w wersji light lub heavy. W pierwszym przypadku, dla zmniejszenia masy własnej pojazdu, podłużnice ramy wykonane są z wysokowytrzymałej stali o grubości 7,7 mm. W wersji heavy, podłużnice ramy z wysokowytrzymałej stali mają grubość 10 mm, co pozwala na wykorzystywnie pojazdu pod dużymi obciążeniami i w najtrudniejszych warunkach terenowowych. W przypadku ramy heavy specjalne wzmocnienia mają też zaczepy zawieszenia. Szerokość podwozia wynosi 1,03 m w przedniej części, co umożliwia montaż wysokowydajnych chłodnic o dużej powierzchni i 0,77 m w tylnej części, co ułatwia montaż osprzętu, wyposażenia dodatkowego i zabudowy. Dopuszczalna masa całkowita IVECO Trakker wynosi 41 (podwozie) lub 150 ton (ciągnik, DMC zestawu).

Kurs na 500 KM

Trakker napędzany jest znanymi, sześciocylindrowymi silnikami rodziny Cursor w najnowszych aplikacjach. Są to jednostki Cursor 8 oraz Cursor 13. Cursor 8, o pojemności zaledwie 7,8 l, jest jednym z najlżejszych silników tej klasy – waży zaledwie 681 kg. Dostępny jest w trzech wersjach mocy; 310, 330 i 360 KM. Potężny Cursor 13 o poj. 12,9 l również oferuje trzy wersje mocy; 410, 450 oraz 500 KM. Silniki łączone są z siedmioma modelami skrzyń biegów, m.in. zautomatyzowną, 12- stopniową przekładnią EuroTronic oraz manualnymi skrzyniami o 9 lub 12 przełożeniach. Trakker wyposażony jest w system Multiplex – od lat wykorzystywany w szosowych pojazdach IVECO, umożliwiający elektroniczne sterowanie wszystkimi kasetami elektronicznymi odpowiedzialnymi za funkcje pojazdu. Zastosowanie systemu Multiplex pozwoliło na znaczne ograniczenie okablowania elektrycznego, co korzystnie wpływa na niezawodność. Uniemożliwia też użytkowanie potencjalnie uszkodzonego pojazdu i pozwala na przeprowadzenie szybkiej i dokładnej diagnozy jego podzespołów.

Komfort jak w Stralisie

Trakker to samochód przeznaczony do trudnych zadań, co jednak nie oznacza, że kierowca musi pracować w spartańskich warunkach. W samochodach stosowane są kabiny Active Day (AD) i Active Time (AT), analogiczne do stosowanych w  Stralisach. Kabina dzienna AD jest przystosowana do codziennych zastosowań, natomiast kabina AT o długości 2,15 m z dachem niskim lub wysokim, z jedną lub dwoma leżankami, jest przewidziana do wykonywania zadań wymagających noclegu. Szoferka o szerokości 2,28 m ułatwia manewrowanie w wąskich przestrzeniach i ogranicza ryzyko uderzeń rogami kabiny w przeszkody. Zderzaki Trakkera są wykonane ze stali, składają się z trzech części: w ten sposób, jeśli jedna z nich ulegnie uszkodzeniu nie ma konieczności wymiany całego elementu.

Tarcze i bębny

Trakkery 4x2, 6x4 i 8x4 są wyposażone w hamulce tarczowe przedniej osi (lub przednich osi) i hamulce bębnowe tylnych mostów. Przednie osie napędowe modeli 4x4, 6x6 i 8x8 są wyposażone w hamulce bębnowe. Hamulce bębnowe są wyposażone w układ Duo Duplex, w którym docisk szczęk do bębna jest zapewniony przez dwa siłowniki hamulcowe dwustronnego działania. Zużycie okładzin jest więc bardziej równomierne, ich żywotność wzrasta o 60 proc. Układ hamulcowy Trakkera wyposażono w systemy wspomagające hamowanie takie jak EBL (Electronic Braking Limitation), elektroniczny korektor siły hamowania, który w połączeniu z systemem ABS kontroluje ewentualną możliwość zablokowania kół podczas hamowania i moduluje ciśnienie doprowadzane do siłowników hamulcowych.


  • Cena
      
  • Rok   
  •  
dot Poszukiwane
więcej
Targi | Partnerzy | Producenci | Mapa strony | Usługi | Regulamin | Rzeczoznawcy | Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2008 baunet.pl