Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić ustawienia plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Giełda Maszyn Budowlanych
Kursy walut - PLN
GBP 4.7662 0.55% EUR 4.2419 0.17%
USD 3.5965 0.02% CHF 3.6266 0.00%

REKLAMA

  • Aktualny numer:
Trucks&Machines
baunet.pl na targach
BAUMA 2010
więcej
 

Wożą i wywracają

Data dodania 05-12-2009
Autor Michał Jurczak
Zdjęcia Producent
Czytano 3180 razy
  Zobacz galerię zdjęć artykułu

Ausa to jak dotąd mało znana marka na polskim rynku, oficjalny debiut nowych maszyn nastąpił dopiero w bieżącym roku. Hiszpański producent ma w swej gamie m.in. niewielkie wozidła, często nazywane również mikro-dumperami.

Są to pojazdy typu wywrotka, użytkowane głównie na placach budów, potrafiące też wydajnie współpracować z  miniładowarkami czy minikoparkami, działającymi np. w firmach tworzących infrastrukturę komunalną.

Do przodu i na boki


Rodzina najmniejszych wozideł marki Ausa obejmuje maszyny o udźwigu 850, 1.000, 1.200 oraz 1.500 kg. W trzech pierwszych wariantach tonażowych oznaczane są AHA lub AHG, a zatem oferowane w wersjach: z wysypem do przodu, bądź też z tzw. obracanym koszem. Obrót wynosi 180 st. co umożliwia wysyp przewożonego materiału prostopadle do płaszczyzny ustawienia maszyny. W pierwszym przypadku (wywrot tylko do przodu) pojemnik mieści 510 l ładunku, w drugim o 40 l więcej. Maszyny o ładowności 1.500 kg występują jedynie w wersji z obracanym koszem. Zwracają uwagę wyjątkowo małe rozmiary wozideł tej serii, mają 4.142-3.240 mm długości, przy szerokości 1.015-1450 mm. Stosunkowo niewielka jest również masa własna (1.210-1.385 kg).


Przede wszystkim funkcjonalność


Nisko umieszczone górne krawędzie kosza sprawiają, że załadunku można dokonywać nawet przy wykorzystaniu stosunkowo niewielkich ładowarek kompaktowych, bądź też minikoparek. Interesującym rozwiązaniem jest tzw. wysoki wysyp, w niektórych wersjach sięgający 1,7 m (w wersjach typowych wynosi on ok. 1 m). Przydaje się on szczególnie wówczas, gdy przewożony materiał należy załadować bezpośrednio na skrzynię samochodu. W konstrukcji maszyn zastosowano przegub (Ausa ma w swej gamie również wozidła sztywnoramowe). Takie rozwiązanie wydatnie zmniejsza średnicę zawracania, wynoszącą niewiele ponad 3 m. Wozidła nadają się zatem do pracy w miejscach gdzie korytarze robocze są wyjątkowo wąskie, np. przy budowie tuneli. Maszyny poruszają się na czterech kołach (w niektórych wersjach przednie koła są nieco mniejsze od tylnych). Zwraca uwagę zdolność do pokonywania relatywnie dużych wzniesień (do 38-48 proc.), co sprawia, że przy pomocy tych wywrotek można wywozić materiał z niemal niedostępnego dla innych pojazdów terenu. Pomaga w tym relatywnie duży prześwit, w najniższym punkcie (przegub) odległość od podłoża wynosi przeciętnie 250 mm. Funkcje robocze sterowane są hydraulicznie, ciśnienie oleju w układzie hydraulicznym wynosi 170-210 bar.


Moc jest z nimi


Do napędu służy jednostka wysokoprężna. Jest to silnik marki Kubota (opcjonalnie montowany może być silnik marki Perkins). Bez względu na wersję tonażową, trzycylindrowy, chłodzony cieczą motor ma taką samą moc maksymalną, 25 KM. Napęd przenoszony jest stale na cztery koła, za pośrednictwem przekładni hydrostatycznej. Prędkość maksymalna, w zależności od wersji to 14-17 km/h, a zbiornik paliwa ma poj. 23 l. Jednostkę napędową umieszczono centralnie, pod fotelem operatora. Dostęp do niej jest stosunkowo prosty, uzyskuje się go poprzez podniesienie pokrywy. To ułatwia wykonywanie czynności serwisowych i naprawczych. Równie prosty jest dostęp do kluczowych elementów układu elektrycznego.


  • Cena
      
  • Rok   
  •  
dot Poszukiwane
więcej
Targi | Partnerzy | Producenci | Mapa strony | Usługi | Regulamin | Rzeczoznawcy | Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2008 baunet.pl