Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić ustawienia plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Giełda Maszyn Budowlanych
Kursy walut - PLN
GBP 4.8277 -0.80% EUR 4.2930 0.22%
USD 3.5821 -0.17% CHF 3.7264 -0.30%

REKLAMA

  • Aktualny numer:
Trucks&Machines
baunet.pl na targach
BAUMA 2010
więcej
 

Poprawianie dobrego

Data dodania 04-01-2011
Autor Dominik Woch
Zdjęcia Zbigniew Kołodziejek
Czytano 1955 razy
  Zobacz galerię zdjęć artykułu

Mimo że samochody LF i CF już dotychczas należały do czołówki w swoich klasach firma DAF zdecydowała się na ich modernizację.

Nie jest to rewolucja, a raczej ewolucja. DAF w ostatnich latach przyzwyczaił nas zresztą do tego, że praktycznie co roku odświeża swoje samochody, jednak nie tylko doskonaląc ich konstrukcję, ale również wprowadzając liczne, pożyteczne dla użytkownika modyfikacje.

LF – mistrz zwrotności

Samochody LF z silnikami czterocylindrowymi, niezależnie od wersji mocy, standardowo dostarczane są jako spełniające
normę emisji spalin EE V. W przypadku jednostek sześciocylindrowych, odmiana EE V dostarczana jest na życzenie – standardem jest norma Euro 5. DAF podkreśla, że w większości silników, jego inżynierom udało się osiągnąć poziom EE V bez konieczności stosowania filtra cząstek stałych. Na zewnątrz LF otrzymał nowy, trzyczęściowy, stalowy zderzak. Zderzak nie obejmuje reflektorów, dlatego w przypadku kolizji, można wymieniać tylko poszczególne elementy, no i odpada koszt ewentualnej naprawy lampy. Dobrą widoczność zapewnia zestaw pięciu lusterek. W opcji jest szóste lusterko i czujniki z sygnalizatorem cofania. LF otrzymał system monitorowania ciśnienia w oponach oraz system ALM do monitorowania obciążenia osi. Kierowca może otrzymać informację o nacisku na każdą z osi pojazdu (nie dotyczy podwozi wyposażonych w przednie zawieszenie mechniczne - piórowe), o łącznym nacisku na osie przyczepy (na podst. informacji z EBSu) lub nacisku na każdą z osi. Dodatkowo, wyświetlana jest informacja o rzeczywistej masie ładunku. Samochody typoszeregów LF 45, LF 55 i LF 65 nieco „odchudzono” wyposażając je w zbiorniki paliwa wykonane z tworzyw sztucznych i aluminium. LF 45 może mieć zbiorniki z tworzywa o poj. 123, 168 i 200 litrów, natomiast LF 55 i 65 – 150 lub 200 l, ewentualnie 340 l z aluminium. Stalowy zbiornik (120 l) pozostał tylko w podwoziach FA LF 55 przeznaczonych pod zabudowę zamiatarki. DAF, chwali się, że jego LF-y osiągają najwyższe ładowności w każdej z klas. Zresztą „naj” według deklaracji producenta są również pod względem zwrotności. Dzięki krótkiemu zwisowi przedniemu (137 cm) oraz dużemu kątowi skrętu kół (49-53 stopni) na przykład LF 45.220 z rozstawem osi 4,3 m ma promień skrętu tylko 14,87 m. Jego bezpośredni konkurenci są gorsi o 1,3-2,5 m. Jako opcję, LF 45 i 55 można zamówić asymetryczne zawieszenie paraboliczne z tyłu. Przydaje się ono szczególnie w wywrotkach, śmieciarkach, hakowcach czy zamiatarkach czyli wszędzie tam, gdzie występują duże naciski za tylną osią.

CF: AS-Tronic i specjalizacje

Model CF otrzymał zautomatyzowaną skrzynię AS-Tronic w trzech wersjach oprogramowania. Pierwsza z nich jest przeznaczona do samochodów (ciągniki siodłowe i podwozia pod zabudowę 4x2, 6x2 i 8x2) służących do transportu ładunków płynnych. Program zmniejsza negatywne oddziaływanie przemieszczania się ładunku w zbiorniku podczas jazdy. Druga aplikacja przeznaczona jest do pojazdów (ciągniki siodłowe i podwozia pod zabudowę 4x2, 6x2 i 8x2) do transportu ciężkiego, tworzących zestawy o masie całkowitej do 80 t. Współpracuje ona z nowym hamulcem silnikowym MX, wbudowanym w dźwignie zaworowe. Dysponuje on maksymalną mocą 320 kW przy 2.100 obr./min. Trzecia wersja oprogramowania to off-road, która charakteryzuje się dużą dynamiką przy ruszaniu oraz niemal nieprzerwanym dostarczaniem mocy na koła  (podwozia 6x4 i 8x4), co ułatwia pokonywanie niestabilnego gruntu, np. zabłoconego placu budowy. DAF CF otrzymał też całkowicie nową konfigurację podwozia – FAQ. To czteroosiowy samochód ciężarowy z jedną osią z przodu i trzema z tyłu, kolejno; podporową z pojedynczym ogumieniem, napędową z podwójnym ogumieniem i wleczoną z pojedynczym ogumieniem. Taka konfiguracja jest idealna dla podwozi pod zabudowy, w których gros ciężaru spoczywa w tylnej części pojazdu, przede wszystkim żurawi samochodowych.

Rynek się odbudowuje

Prezentacja odświeżonych pojazdów serii LF i CF była dla przedstawicieli DAF-a okazją do podzielenia się kilkoma uwagami na temat rynku ciężarówek w Polsce. A ten, po kilkunastu miesiącach dramatycznego spadku zamówień, powoli się odbudowuje. W opinii Zbigniewa Kołodziejka z DAF Trucks Polska w 2010 roku sprzedaż ciężarówek w Unii Europejskiej wzrośnie w porównaniu do 2009 roku o 10 proc. Udział DAF-a w rynkom torcie 2010 roku jest rekordowy. Po trzech kwartałach wynosi 15,8 proc. W Polsce DAF po raz czwarty jest liderem pod względem sprzedaży ciągników siodłowych, a w ciągu 10 miesięcy 2010 roku sprzedał więcej samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych niż w całym 2009 roku. W drugiej połowie bieżącego roku wyraźnie wzrosła sprzedaż podwozi pod zabudowę, również tych pod zabudowy specjalistyczne. Przedstawiciele DAF-a prognozują, że rynek w podobnym tempie, około 10 proc., będzie rósł w przyszłym roku.


  • Cena
      
  • Rok   
  •  
dot Poszukiwane
więcej
Targi | Partnerzy | Producenci | Mapa strony | Usługi | Regulamin | Rzeczoznawcy | Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2008 baunet.pl