Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić ustawienia plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Giełda Maszyn Budowlanych
Kursy walut - PLN
GBP 5.0557 0.41% EUR 4.3494 0.00%
USD 3.9910 0.25% CHF 4.5670 0.35%

REKLAMA

  • Aktualny numer:
Trucks&Machines
baunet.pl na targach
BAUMA 2010
więcej
 

Powrót legendy

Data dodania 04-01-2011
Autor Dominik Woch
Zdjęcia T&M
Czytano 5641 razy
  Zobacz galerię zdjęć artykułu

Tatra, po latach przerwy, chce wrócić do łask polskich klientów. Prezentacji aktualnej oferty marki służyć ma m.in. Tatra Road Show, które pod koniec października zawitało do Rajska koło Oświęcimia.

Tatra to żywa legenda światowej motoryzacji. Firma, założona w 1850 r. w czeskim mieście Koprivnice, w 1897 r. jako trzecia w Europie i pierwsza w Europie środkowej rozpoczęła produkcję samochodów. Początkowo firma słynęła jako producent luksusowych samochodów osobowych, później, aż po dzisiejsze czasy znana była przede wszystkim jako wytwórca ciężkich samochodów ciężarowych.

Pod koniec października w Rajsku koło Oświęcimia odbyła się prezentacja samochodów ciężarowych Tarta w ramach Tatra Road Show 2010. Kilkudziesięciu zaproszonych gości miało okazję zapoznać się z Tatrami T-810, T-815-7 (wersja dla Straży Pożarnych), Terrno1 w wersji 8x8 oraz 6x6, a także Jamal. Wraz z ekipą Tatry w Rajsku pojawiła się także żywa legenda rajdów ciężarowych, sześciokrotny zwycięzca Dakaru Karel Loprais. Zaprezentowano niemal pełną, współczesną ofertę ciężkich samochodów ciężarowych legendarnego czeskiego producenta.

Jamal

Jamal, czyli Tatra z tradycyjną szoferką umieszczoną za silnikiem, to w prostej linii następczyni legendarnych modeli T111, T138 i T148. Tak jak one, Jamal, którego nazwa wzięła się od nazwy półwyspu w północno- zachodniej Syberii, charakteryzuje się ponadprzeciętnymi parametrami terenowymi, ładownością oraz zdolnością do działania w najbardziej ekstremalnych warunkach klimatycznych. Producent zapewnia, że samochód równie skutecznie wykonuje przewozy w mroźnej Syberii, jak i na arabskich pustyniach. Źródłem napędu jest tradycyjny dla marki turbodiesel V8 (poj. 12,7 l) chłodzony powietrzem. Jednostka generuje moc 347 KM przy 1.800 obr./min i maksymalny moment obrotowy 1.570 Nm przy 1.200 obr./min. W zależności od zastosowania motor spełnia normę emisji spalin Euro 5 lub Euro 3. Tę pierwszą, przy wykorzystaniu technologii SCR, spełniają pojazdy oznaczone symbolem SK4 przeznaczone do rejestracji i poruszania się po drogach publicznych. Normę Euro 3 spełniają natomiast nie podlegające rejestracji i przeznaczone do pracy poza drogami publicznymi pojazdy ESKT – wozidła technologiczne. Najistotniejszymi różnicami pomiędzy obiema seriami pojazdów, poza spełnianą normą Euro, są; większa ładowność i kipry wozideł, większa liczba biegów (14 zamiast 10) oraz zastosowanie zwolnic w piastach. Pojazd posiada hamulce: awaryjny, postojowy, górski (silnikowy, zamyka rurę wydechową) oraz system ABS. W zawieszeniu osi przedniej, napędowej, z wahliwymi, niezależnie zawieszonymi półosiami, rozłączalnym napędem oraz z rozłączalną blokadą osiowego mechanizmu różnicowego zastosowano drążki skrętne i amortyzatory teleskopowe. Osie tylne są również napędowe, z wahliwymi, niezależnie zawieszonymi półosiami, z rozłączalnymi blokadami osiowych mechanizmów różnicowych oraz międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Ich zawieszenie jest kombinowane, wykorzystuje poduszki pneumatyczne z wewnętrznymi sprężynami i resory piórowe.

TerrNo1 Facelift

Tatra TerrNo1 to następczyni niezwykle popularnych kiedyś modeli T813 i T815. Dostępna jest jako to dwu, trzy- i czteroosiowe wywrotki z napędem na wszystkie osie, z trójstronnym wywrotem dla wersji dwu- i trzyosiowej. Samochód wyposażony w dziesięcio- lub czternastostopniową skrzynię biegów przeznaczony jest do transportu na drogach utwardzonych i w terenie ciężkim. Auta wyposażane są w silniki spełniające normy emisji spalin Euro 5 (SCR). Ponadto wersje dwu- i trzyosiowe przystosowano do ciągnięcia przyczepy.  Zamiast tradycyjnej ramy Tatra TerrNo1 Facelift wykorzystuje unikalną, centralną ramę rurową, do której umocowane są niezależnie zawieszone półosie. W większości modeli zrezygnowano z prostego zawieszenia na resorach piórowych, które powodowało wychylanie osi w dół przy nieobciążonym pojeździe. Obecnie Tatry mają bardziej złożone zawieszenie, tzw. King Frame. Z przodu są to amortyzatory teleskopowe współpracujące z resorami piórowymi lub drążkami skrętnymi. Z tyłu również są amortyzatory teleskopowe, którym w zależności od wersji towarzyszą poduszki powietrzne, poduszki powietrzne i sprężyny śrubowe, a w pojazdach do pracy w najcięższych warunkach poduszki powietrzne i resory piórowe.TerrNo1 napędzane jest tradycyjnym tatrowskim silnikiem wysokoprężnym w układzie V8, o mocy 380 lub 442 KM. Jednostki łączone są z dziesięcio- lub czternastostopniowymi manualnymi przekładniami. Najnowsza odmiana TerrNo1 – Facelift – różni się od poprzedniczki m.in. zrestylizowanym przodem z nowym grillem i zderzakiem z soczewkowymi reflektorami (w opcji ksenonowymi).

T810

Model T810 przez wielu kierowców z zewnątrz mylony jest z terenowymi odmianami Renault Kerax. Zresztą nie bez przyczyny. Kabiny oraz jednostki napędowe T810 pochodzą z firmy Renault Trucks. Motor DXI 7 o mocy 195 kW (265 KM) spełnia normę emisji spalin Euro 5 w technologii SCR. Silnik standardowo łączony jest z sześciostopniową, manualną przekładnią firmy ZF. Reszta jest już typowo „tatrowska”. Osie w kombinacji zawieszenia „portalowego”, trapezowego. Skręcana rama samochodu pozwala na wiele konfiguracji nadwozia przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej odporności na skręcanie i zgniatanie ramy. Producent reklamuje T-810 jako gwarancję doskonałych właściwości jezdnych w trudnym terenie oraz jedyny pojazd z napędem 6x6 w kategorii terenowych samochodów ciężarowych o DMC do 16 t. Wyposażenie standardowe T810 obejmuje m.in. ABS, EPS, niezależne ogrzewanie, klimatyzację, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, wspomaganie kierownicy, blokadę międzymostową oraz blokadę międzyosiową , CB, radio CD oraz elektroniczny tachograf. Jako opcję można zamówić CTIS – system automatycznego dopompowywania i wypompowania kół.

CAS – 30 – S3R

Ten model budowany jest przez THT s.r.o. Policka, jedną z czołowych czeskich firm wyspecjalizowanych w produkcji pojazdów straży pożarnej. Samochód bazuje na Tatrze 815-731R32/411 i napędzany jest chłodzonym powietrzem silnikiem Tatra V8 o mocy 442 KM (Euro 5 SCR). CAS – 30 – S3R ma centralną ramę rurową, do której umocowane są niezależnie zawieszone półosie. W zawieszeniu wykorzystywana jest pneumatyka – dzięki niej samochód można podnieść o 90 mm lub obniżyć o 120 mm w trakcie jazdy (3 pozycje). Standardowa wysokość całego pojazdu do jazdy to 2,85 m. Tatra w zbiorniku wody mieści 9.000 l, 540 l mieści zbiornik na gaśnicze środki chemiczne. Ważąca 25 ton w stanie gotowym do jazdy Tatra odznacza się korzystnym stosunkiem masy do mocy: 13 kW na tonę. To bardzo istotny parametr wśród pojazdów do szybkiego ratownictwa.


  • Cena
      
  • Rok   
  •  
dot Poszukiwane
więcej
Targi | Partnerzy | Producenci | Mapa strony | Usługi | Regulamin | Rzeczoznawcy | Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2008 baunet.pl