Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić ustawienia plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Giełda Maszyn Budowlanych
Kursy walut - PLN
GBP 4.9383 0.05% EUR 4.3195 0.32%
USD 3.7200 -0.27% CHF 3.7577 0.06%

REKLAMA

  • Aktualny numer:
Trucks&Machines
baunet.pl na targach
BAUMA 2010
więcej
 

Dakar przyciąga

Data dodania 02-04-2010
Autor Jacek Dobkowski
Zdjęcia T&M
Czytano 2049 razy
  Zobacz galerię zdjęć artykułu

W tegorocznym Rajdzie Dakar rozegranym od 1 do 17 stycznia w Argentynie i Chile wzięła udział jedna ciężarówka z Polakami na pokładzie. Kierowca Grzegorz Baran, pilot Rafał Marton i mechanik Piotr Zborowski wywalczyli dwudzieste miejsce MAN-em TGA 18.480 zespołu R-Sixteam. Wystartowały 52 samochody ciężarowe, mordercze zawody ukończyło 28.

Każdy kto pokonał Dakar, może mówić o sukcesie. MAN był ruchomym serwisem dla drugiej załogi R-Sixteam, dla Roberta Szustkowskiego i Jarosława Kazberuka na Mitsubishi Pajero, która osiągnęła 35. pozycję wśród samochodów. Ale poza wspieraniem szefa R-Sixteam, Szustkowskiego, celem Barana, Martona i Zborowskiego była także meta najtrudniejszego rajdu świata. Dwudziesta lokata spełniła ich oczekiwania, bo choć MAN został poddany modyfikacjom daleko mu do zwycięskich Kamazów 4326 czy podobnych maszyn.

Do 150 na godzinę

Stosując porównanie z Rajdowymi Samochodowymi Mistrzostwami Świata, Kamaz reprezentuje sprzęt najwyższej klasy, czyli WRC, natomiast polski MAN to wóz grupy N. Oba przystosowane do sportu, ale Kamaz powstał wyłącznie dla wyczynu. MAN stanowi modyfikację seryjnej konstrukcji. Fabryka zbudowała tylko sześć takich pojazdów. Maksymalna szybkość została ograniczona do 150 km/h. Ograniczona, bo kiedyś rajdowe ciężarówki zasuwały nawet 200 km/h. MAN Grzegorza Barana jest zarejestrowany jako pojazd specjalny, może legalnie rozpędzać się do tych 150 na godzinę. I nie potrzebuje tachografu... Silnik o symbolu D28 to sześciocylindrowy, rzędowy turbodiesel common rail. Z pojemności 12,4 litra wyciąga trochę więcej niż seryjne 480 koni. Inna niż seryjna jest mapa, czyli oprogramowanie komputera sterującego pracą jednostki napędowej. Oczywiście musiała pojawić się, zgodnie z rajdową homologacją, zwężka ograniczająca dopływ powietrza do sprężarki. Spalanie w „bojowych” warunkach sięgało 80 l/100 km. Zbiorniki paliwa, zgodnie z rajdowymi przepisami, muszą wystarczyć na 1.000 kilometrów walki. Mają więc, z pewnym zapasem, 900 litrów, dwa razy po 450. Napęd na cztery koła, stały przedni, dołączany tylny. Każdy z trzech mechanizmów różnicowych posiada blokadę. Podział siły między osiami wynosi 50 na 50. Do tego reduktor, „żółwik”, jak nazywają go zawodnicy.

Mocniejsze zawieszenia

Grzegorz Baran w swoim warsztacie w podwarszawskim Piasecznie zamiast dwóch amortyzatorów na oś wstawił cztery. Wzmocnił także inne elementy, przykładowo zawieszenie kabiny. Zrezygnował z amortyzatorów kabiny z przodu, a z tyłu wstawił regulowane, firmy King. Zamontował obowiązkową klatkę bezpieczeństwa chroniącą zawodników w razie wypadku.

Gumy z Bundeswehry

Na Dakar trzeba mieć opony, które wytrzymają trudy dwutygodniowego, pustynnego off-roadu przy wysokich prędkościach. Grzegorz Baran znalazł gumy Michelin X 14.00 R 20 XZL w pewnym serwisie ogumienia w Niemczech. Jego właściciel sprzedawał ogumienie dla Bundeswehry. Siedem takich opon kupił polski kierowca. Spisywały się dobrze, tylko dwie z nich nie wytrzymały bliskiego kontaktu z kamieniami. Zapasowe opony podróżowały w zabudowie, wraz z częściami zamiennymi do Mitsubishi Pajero i MAN-a. Części do ciężarówki to np. tarcza sprzęgła, węże, przewody, elementy elektryczne i elektroniczne. Tarcza sprzęgła bardzo się przydała, była wymieniana na wydmach. Zdjęcia z Dakaru, na których jakaś załoga leży przy naprawianym aucie świadczą o jej rozsądku, a nie o lenistwie czy braku motywacji. – Nie można w upale pracować non stop – wspomina pan Grzegorz, który na Dakarze był sześć razy. –Trzeba zachować umiar i siły na dalsze pokonywanie trasy. Dlatego po mniej więcej 40 minutach warto kwadrans odpocząć.


  • Cena
      
  • Rok   
  •  
dot Poszukiwane
więcej
Targi | Partnerzy | Producenci | Mapa strony | Usługi | Regulamin | Rzeczoznawcy | Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2008 baunet.pl