Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić ustawienia plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Giełda Maszyn Budowlanych
Kursy walut - PLN
GBP 4.9117 0.05% EUR 4.2958 0.21%
USD 3.6385 0.28% CHF 3.6413 0.51%

REKLAMA

  • Aktualny numer:
Trucks&Machines
baunet.pl na targach
BAUMA 2010
więcej
 

Powstał by budować

Data dodania 01-06-2010
Autor Dominik Woch
Zdjęcia Producent
Czytano 2085 razy
  Zobacz galerię zdjęć artykułu

Volvo Trucks zaprezentowało model FMX – stworzony do ciężkiego transportu budowlanego i zastępujący w tym segmencie rodzinę FM. Do pierwszych europejskich klientów FMX trafi we wrześniu, a w kolejnych miesiącach ruszy sprzedaż na innych rynkach świata.

Wyjaśnijmy od razu; FMX nie jest całkowicie nową linią. Powstał na bazie budowlanych pojazdów FM, które Volvo postanowiło lepiej przystosować do trudnych warunków pracy panujących na budowie. Po wprowadzeniu FMX, pojazdy FM pozostaną w ofercie, jednak oferowane będą tylko w wersjach przeznaczonych do transportu szosowego – przede wszystkim regionalnego.

Jak maszyna

Przy pierwszym kontakcie z FMX w oczy rzuca się dużo solidniejszy niż w FM wygląd zewnętrzny. Efekt ten uzyskano dzięki zastosowaniu m.in. potężnego, trzyczęściowego (z narożnikami z blachy o grubości 3 mm), wysuniętego do przodu zderzaka, solidnej osłony silnika i belki ochronnej oraz inaczej wystylizowanej atrapy chłodnicy z większym logo. FMX ma nowe wsporniki lusterek zewnętrznych, o zwiększonej odporności na uszkodzenia mechaniczne. Lampy przeciwmgłowe, umieszczone są głęboko w zderzaku, co chroni je przed uszkodzeniami mechanicznymi. Wsporniki są wąskie, dlatego widoczność zza kierownicy ograniczają w minimalnym stopniu. W osłonie silnika pojawił się antypoślizgowy stopień, zapewniający wygodny dostęp do szyby czołowej. Wnętrze kabiny również przystosowano do surowych budowlanych warunków. Samochód otrzymał nowe dywaniki z wytrzymałej gumy i podwyższonymi krawędziami zatrzymującymi brud i błoto. Klient może wybierać spośród trzech rodzajów tapicerki; fotele i panele z obiciem winylowym, fotele i panele z obiciem tekstylnym lub fotele o panele obite welurem. Za dopłatą dostępne są fotele i panele obite skórą. Kierowca ma do dyspozycji również nowy stolik z wgłebieniami na kubki i długopisy, dodatkowy schowek oraz uchwyt do papieru wykonany z wodoodpornej tkaniny.

Z udoskonalonym I-Shiftem

FMX wyposażane będzie w znane, sześciocylindrowe, rzędowe silniki Volvo; 11-litrowy (D11C) w wersjach mocy 330, 370, 410 i 450 KM oraz 13-litrowy (D13C) w wersjach 380, 420, 460 i 500 KM. Silniki będą współpracowały z udoskonaloną, budowlaną odmianą zautomatyzowanej skrzyni I-Shift. Czujnik obciążenia na biężąco przesyła skrzyni dane o aktualnej masie pojazdu, a ta, uwzględniając te dane, optymalizuje procesy płynnej zmiany biegów oraz ruszania z miejsca. Gdyby jednak pojazd został unieruchomiony w błocie i trzeba ratować się wyciągnięciem przez inną ciężarówkę, FMX ma do tego nowy zaczep do holowania o dopuszczalnym obciążaniu 25 ton. Ugrzeźnięcie w błocie dla FMX nie jest zresztą tak groźne jak dla pojazdów FM. FMX ma bowiem zbiorniki paliwa o nowym kształcie, które zamontowano  wyżej, przez co zwiększył się prześwit pojazdu. Volvo FMX dysponuje też znanym i wysoko ocenianym hamulcem silnikowym VEB+ dysponującym mocą 375 kW przy 2.300 obr./min. Za dopłatą, w odmianach z dzienną kabiną, można zapewnić silnikowi lepszy odech – za pomocą wyżej zlokalizowanego wlotu powietrza. Wyżej umieszczony chwyt powietrza nie ogranicza też widoczności przy cofaniu. DMC FMX, w zależności od wersji wynosi od 18 do 32 t. Rama może mieć wysokość od 900 do 1.240 mm.


  • Cena
      
  • Rok   
  •  
dot Poszukiwane
więcej
Targi | Partnerzy | Producenci | Mapa strony | Usługi | Regulamin | Rzeczoznawcy | Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2008 baunet.pl