Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić ustawienia plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Giełda Maszyn Budowlanych
Kursy walut - PLN
GBP 4.8543 0.36% EUR 4.2698 -0.11%
USD 3.5866 0.60% CHF 3.6887 0.22%

REKLAMA

  • Aktualny numer:
Trucks&Machines
baunet.pl na targach
BAUMA 2010
więcej
 

Na nowym szczycie mocy

Data dodania 01-06-2010
Autor Dominik Woch
Zdjęcia T&M
Czytano 2331 razy
  Zobacz galerię zdjęć artykułu

Na kwietniowych targach Bauma 2010 w Monachium Scania po raz pierwszy zaprezentowała szerszej publiczności model R730 – nową, najmocniejszą seryjnie produkowaną ciężarówkę świata.

Scania R730 z widlastym, ośmiocylindrowym silnikiem o poj. 16,4 l i mocy 730 KM zdetronizowała najmocniejsze dotychczas 700-konne Volvo FH16, które dzierżyło ten prestiżowy tytuł od przełomu lat 2008/2009.

„Fałósemka” rządzi

Scanie z potężnymi silnikami V8 zdominowały w ostatnim czasie rynek samochodów o mocy powyżej 600 KM. Ich udział w tym segmencie wynosi ponad 50 proc., co biorąc pod uwagę fakt, że ponad 600-konne trucki ma w swojej ofercie również MAN i Volvo, trzeba uznać za bardzo dobry wynik. Wartym podkreślenia jest fakt, że Scania, podobnie jak MAN, w klasie supermocnych pojazdów korzysta z silników w układzie V8, natomiast Volvo – w układzie R6. 730-konna jednostka jest nową, najmocniejszą wersją silnika V8, który jest oferowany również w słabszych odmianach; 500, 560 i 620 KM. 730 KM i 3.500 Nm maksymalnego momentu obrotowego to obecnie bezkonkurencyjny wynik. Żeby przenoszenie tak gigantycznej mocy nie wypływało negatywnie na trwałość i niezawodność pojazdu wzmocniono przede wszystkim skrzynię biegów, która standardowo dostarczana jest z przystawką zautomatyzowanej zmiany przełożeń Opticruise. Naturalną cechą silników V8 jest bardzo płynne oddawanie mocy, dlatego, poza skrzynią, pozostałe podzespoły w dużej mierze pozostały niezmienione. Silnik V8 730 KM bazuje na technologiach stosowanych w najnowszej generacji jednostkach R6 Scanii oraz dotychczasowych motorach V8.

Moc od samego dołu

Scania słynie z niskiego zużycia paliwa i faktycznie wielokrotnie pojazdy tej marki udowodniły, że są nieco oszczędniejsze od konkurentów. Zmodyfikowane, potężne V8, również ma charakteryzować się daleko idącym rozsądkiem w korzystaniu z zasobów ON w baku. Gigantyczny moment obrotowy pozwala na oszczędności dzięki możliwości szybkiego załączenia „wysokich” biegów. Maksimum momentu pojawia się przy 1.000 obr/min. Charakterystyki momentu obrotowego i mocy zostały tak dobrane, że w miarę spadku obrotów silnik ma coraz większą siłę ciągu.

Tylko z „automatem”

Takie czasy. Liczba plusów współczesnych zautomatyzowanych skrzyń biegów zdecydowanie przewyższa liczbę minusów, dlatego pojazdy Scania z silnikami V8 730 KM są dostępne wyłącznie ze zautomatyzowanymi, dwunastostopniowymi (+2 biegi pełzające) skrzyniami Opticruise. Do wyboru są dwie wersje przekładni; z pedałem sprzęgła dla tradycjonalistów i bez pedału sprzęgła, dla transportowców chłonących techniczne nowinki. Obie wersje przekładni mają udoskonalone oprogramowanie (m.in. szybciej zmieniają przełożenia), wprowadzone przy okazji niedawnego liftingu „erki”. W ofercie jest też oczywiście retarder. Pojazdy z najmocniejszym silnikiem V8 wyposażane są w jednotarczowe sprzęgło o dużej sile docisku. Tak jak w samochodach z rzędowymi silnikami, w układach napędowych mogą być stosowane tylne osie z pojedynczą przekładnią główną o niskich oporach wewnętrznych, redukujące zużycie paliwa.

Odpowiednia oprawa

Mocarny silnik V8 to nie wszystko, czego oczekują nabywcy topowych ciężarówek. Ważny jest też wygląd pojazdu, często przecież dwukrotnie droższego niż podobny z kabiną tego samego typu i rzędową szóstką pod nią. Dlatego od września br. Scanie V8 będą dostępne ze specjalnym pakietem stylizacyjnym, odróżniającym je od tańszych pojazdów marki. Na zewnątrz tymi wyróżnikami będą m.in. chromowane emblematy z logo Scanii, oznaczeniem modelu i symbolem V8 na grillu, chromowane listwy wokół wlotów powietrza, symbol V8 na osłonach bocznych, grill z siatką o specjalnym wzorze, w kolorze Black Brilliant, reflektory ksenonowe (to niestety opcja), chromowana rura wydechowa po lewej stronie pojazdu oraz aeropakiet w skład którego wchodzą m.in. osłony międzyosiowe. Wewnątrz kabiny są specjalnie zaprojektowane pedały z gumowymi antypoślizgowymi nakładkami, symbol V8 na desce rozdzielczej, na progach i pilocie zamka oraz na wyświetlaczu w zestawie wskaźników. Kierownica pokryta czarnym drewnem i skórą z jasnoszarym szwem. Fotele obszyte czarną teksturowaną skórą, z jasnoszarym szwem i wytłaczanym symbolem V8 (opcja). Na boczkach drzwi – symbole V8 i Scania Griffin, skórzane obicie i czarny, skórzany podłokietnik (opcje). Czarny dywanik podłogowy V8 z teksturowanej skóry z jasnoszarym obszyciem pośrodku kabiny (opcja).

Ciągnik, podwozie lub ciężki ciągnik

Scania z prestiżowym symbolem R730 oferowana jest w 10 konfiguracjach napędowych; jako ciągnik siodłowy 4x2, 6x2 lub 6x4, podwozie 4x2, 6x2, 8x2, 6x4 lub 8x4 oraz jako ciągnik do transportu ciężkiego 6x4 lub 8x4. 730-konna jednostka jako jedyna w ofercie „fałósemek” oferowana jest, do wyboru, w wersji spełniającej standardową obecnie normę Euro 5 lub w wersji spełniającej normę EEV. Pozostałe „ósemki” dostępne są tylko w wersji Euro 5.


  • Cena
      
  • Rok   
  •  
dot Poszukiwane
więcej
Targi | Partnerzy | Producenci | Mapa strony | Usługi | Regulamin | Rzeczoznawcy | Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2008 baunet.pl