Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić ustawienia plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Giełda Maszyn Budowlanych
Kursy walut - PLN
GBP 4.8277 -0.80% EUR 4.2930 0.22%
USD 3.5821 -0.17% CHF 3.7264 -0.30%

REKLAMA

  • Aktualny numer:
Trucks&Machines
baunet.pl na targach
BAUMA 2010
więcej
 

Na każde warunki

Data dodania 01-04-2009
Autor Dominik Woch
Źródło T&M
Czytano 4786 razy
  Zobacz galerię zdjęć artykułu

Zacinający deszcz, wszechobecne błoto, strome podjazdy i zjazdy, brodzenie przez kilkudziesięciocentymetrowe bajorka. Na początku marca na torze zorganizowanym w kopalni odkrywkowej pod Pułtuskiem Mercedes-Benz Polska zorganizował jazdy próbne odświeżonym Actrosem, nazwanym w firmowej nomenklaturze MP3.
 

Klientom firmy i dziennikarzom udostępniono dziewięć najnowszych pojazdów i, dla porównania, kilka dotychczas oferowanych. Chętni mogli też zapoznać się z możliwościami ciągników siodłowych Axor 1840LS i 1843LS, które sprzęgnięto z naczepami wywrotkami KH-Kipper.

Mercedes konsekwentnie modernizuje swoje pojazdy. W Actrosie przeprojektowano kilkadziesiąt elementów tak, by model ten stał się odporniejszy na trudne warunki pracy, bardziej ekonomiczny oraz przyjazny w zabudowie.

Z zewnątrz…
        …budowlany Actros upodobnił się do swojego długodystansowego brata. Ma więc atrapę chłodnicy z masywnymi lamelami oraz nowe lusterka zewnętrzne z obudowami o zwiększonej odporności na uderzenia i zarysowania. U dołu zderzaka można zauważyć „język” nowej osłony chłodnicy i jednostki napędowej. Płyta ma cztery milimetry grubości i wykonana jest ze stali szlachetnej. Nowe stopnie wahadłowe są bardziej odporne na przeciążania poprzeczne oraz korozję. Reflektory Actrosa, przed uderzeniami kamieni czy gałęzi, chronią czarne, stalowe kratki. Dzięki szybkiemu zamkowi można je błyskawicznie otworzyć (bez użycia narzędzi), żeby umyć lampę. Podobnie zabezpieczone i łatwe w oczyszczaniu są tylne lampy. Na liście opcji pojawiła się też osłona zbiornika paliwa, która chroni go od spodu.
Pod i za kabiną…
        Źródłem napędu są sprawdzone jednostki OM 501 LA oraz OM 502 LA o poj. 11,9 oraz 15,9 l i mocy od 320 do 598 KM. Oprócz manualnych skrzyń, opcjonalnie oferowana jest nowa, zautomatyzowana przekładnia PowerShift Offroad. Skrzynia ta wyróżnia się skróconym czasem przełączania biegów, systemem zapobiegającym szarpaniu, trybem manewrowym, wybujania oraz czterema biegami wstecznymi. Ze względu na ekstremalne obciążenia, jakim poddawane są pojazdy budowlane, zautomatyzowana przekładnia PowerShift Offroad została wyposażona w kute, stalowe ramiona.
       Actros został lepiej niż poprzednik przygotowany do zabudowania. Na przykład ustawiona za kabiną rura wydechowa ma regulowaną wysokość i kierunek wydmuchu. Ponadto klienci mogą zamówić pojazd z fabrycznym wyposażeniem do budowy dróg lub z fabrycznie montowaną zabudową Meiller Kipper z Bordmatik.

 W praktyce…
         Do jazd testowych przygotowano dwie trzyosiowe wywrotki 6x6 z zabudową trójstronną Meiller Kipper, dwie czteroosiowe wywrotki z napędem 8x6 i zabudowami Half-Pipe Meiller Kipper i KH-Kipper oraz trzy wywrotki z napędem 8x8 i zabudowami Half-Pipe. Były też dwie czteroosiowe wywrotki 8x4 wyposażone w 12-biegowe zautomatyzowane skrzynie PowerSchift Offroad.
        Po zajęciu miejsca za czteroramienną, grubą kierownicą nowego Actrosa uwagę zwracają przede wszystkim dobrej jakości, świetnie spasowane materiały wykończeniowe. Nawet podczas jazdy w ekstremalnych warunkach nie ma mowy o trzaskach czy skrzypieniu kokpitu. Zegary są przejrzyste, łatwo odczytać podstawowe parametry.
Ich stalowe, eleganckie obwódki poprawiają samopoczucie, choć w samochodzie przeznaczonym do pracy na budowie, nie jest to najpotrzebniejszy element. Uwagę zwraca wskaźnik poziomu akumulatora informujący kierowcę o stanie baterii przed, po i w trakcie jazdy oraz prognozujący jej żywotność. Actros trzeciej generacji (w odmianie szosowej i konstrukcyjnej) to pierwsza seryjna ciężarówka na świecie wyposażona w takie udogodnienie.
       W trudnym terenie Actros wypada przekonująco. Zatapianie przodu auta ponad poziom reflektorów czy brodzenie w kilkudziesięciocentymetrowych bajorkach nie robi żadnego wrażenia na układach elektrycznym i napędowym. Świadomość, że chłodnica i silnik są chronione stalową osłoną dodatkowo zwiększa pewność prowadzenia.
Przy około 1.500 obr./min bardzo skutecznie działa hamulec silnikowy. Przekładnia PowerShift Offroad, w trybie automatycznym zdecydowanie zmienia przełożenia. To szczególnie ważne w samochodach konstrukcyjnych, w których zbyt długa przerwa w przenoszeniu mocy może doprowadzić do unieruchomienia wozu. Równie krótko trwa włączanie i wyłączanie blokad mechanizmów różnicowych i międzymostowych.
       Generalnie, gwiazda budowlanego Actrosa świeci teraz jeszcze mocniej. Również dosłownie, bo do konstrukcyjnego Actrosa, podobnie jak do jego szosowej odmiany, można zamówić podświetlane logo firmy w grillu. Najnowszy Actros MP3 ma duże szanse na podtrzymanie doskonałej opinii Mercedesa w tym segmencie.
 


  • Cena
      
  • Rok   
  •  
dot Poszukiwane
więcej
Targi | Partnerzy | Producenci | Mapa strony | Usługi | Regulamin | Rzeczoznawcy | Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2008 baunet.pl