Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić ustawienia plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Giełda Maszyn Budowlanych
Kursy walut - PLN
GBP 4.7662 0.55% EUR 4.2419 0.17%
USD 3.5965 0.02% CHF 3.6266 0.00%

REKLAMA

  • Aktualny numer:
Trucks&Machines
baunet.pl na targach
BAUMA 2010
więcej
 

Rozwiązania ekonomiczne

Data dodania 07-05-2011
Autor Jacek Dobkowski
Zdjęcia Ruukki
Czytano 2430 razy
  Zobacz galerię zdjęć artykułu

Stal odznaczająca się wysoką odpornością na ścieranie może być stosowana przez producentów wywrotek, wozideł, koparek, ładowarek, kontenerów do odpadów. Wykonuje się z niej na przykład podłogi wywrotek, krawędzie robocze łyżek koparek, talerze rozrzucające w rozrzutnikach nawozu. Jednym z takich materiałów jest Raex fińskiej firmy Ruukki.

Podczas zorganizowanego po raz pierwszy Dnia Stali Raex przedstawiciele Ruukki przekonywali w Czeladzi (śląskie) o zaletach swojego sztandarowego produktu. Fachowo i bez marketingowego zadęcia, wszak zdecydowaną większość gości stanowili praktycy – producenci i konstruktorzy naczep, sprzętu komunalnego, rolniczego, maszyn do profilowania blach itp. Słowo Raex oznacza od kilku lat tylko stale trudnościeralne o ultrawysokiej wytrzymałości, wcześniej były to wszystkie stale walcowane na gorąco. Nie należy więc utożsamiać starego Raexa z nowym. Nowy występuje w czterech gatunkach, oznaczonych liczbami 300, 400, 450, 500, wskazującymi średnią twardość wg Brinella. Twardość Raexa 500 jest ponad trzy razy większa niż standardowej stali Ruukki o symbolu S355, co zostało potwierdzone przez naukowców z uniwersytetu w Tampere. Jak Finowie doszli do takich wyników? Marcin Dworecki, inżynier ds. zastosowań i rozwoju produktu, wskazywał na proces wytwarzania, zwłaszcza na hartowanie bezpośrednie. W hucie w fińskim Raahe stal jest utwardzana zaraz po walcowaniu na gorąco. W tradycyjnej technologii taśmy i blachy przechodzą oddzielne hartowanie. Dodatkową korzyścią jest bardzo gładka powierzchnia. Wysokie parametry materiału to ważna sprawa dla producentów np. sprzętu budowlanego, ale szalenie istotna jest również terminowość. Z przywiezieniem towaru na czas Ruukki nie ma problemów, to jego wręcz tradycyjny atut. Centrum Serwisowe w Obornikach Wielkopolskich może dostarczyć elementy prefabrykowane, pod konkretne potrzeby. Dzięki temu producenci mogą skupić się na swojej głównej działalności. A jeżeli mają problemy z dalszą obróbką prefabrykatów, czy w ogóle stali Ruukki, eksperci z Obornik służą pomocą. Przykładowo spawanie stali Raex, określane przez  niektórych uczestników spotkania jako trudne, wymaga ścisłego przestrzegania wytycznych, precyzyjnego i dokładnie przemyślanego doboru materiału, temperatury i energii. A jeżeli klient zamówi stal do produkcji, czeka na nią sześć-osiem tygodni. Zamówienie musi opiewać co najmniej na 17-20 ton.

Trzeba porachować wszystko

Ile kosztuje Raex? Konkretne kwoty, jak to zawsze bywa w szeroko pojętej branży transportowej, stanowią przedmiot negocjacji z odbiorcami. Na pewno Raex nie jest dwa razy droższy od S355. Różnicę liczy się w „dziesiątkach procent.” – Trzeba policzyć wszystkie koszty – argumentuje Przemysław Beciński, dyrektor handlowy Ruukki Polska (dywizja Metals). – Oprócz znacznie dłuższego okresu użytkowania zastosowanie stali Raex przynosi inne korzyści. Zmniejsza masę pojazdów, dzięki czemu wzrasta ładowność i spada spalanie oleju napędowego. A więc to także aspekt ekologiczny, do którego przywiązuje się wielką wagę w Skandynawii, skąd Ruukki pochodzi – wylicza Beciński.

Przykładowe zastosowania

Pierwszy polskim producentem, który wprowadził zabudowy z wykorzystaniem materiałów trudnościeralnych był KH-Kipper z Kajetanowa koło Kielc. Na przykład trójstronna wywrotka W3H do transportu ciężkiego ma podłogę z Raexa o grubości 5 mm, a wszystkie burty z innego materiału Ruukki – stali o podwyższonej wytrzymałości Optim 960 QC (4 mm). – Materiały trudnościeralne zapewniają również większą odporność na korozję – mówi Andrzej Kamionka, dyrektor handlowy KHKipper. – Nawet jeśli lakier został uszkodzony, rdza nie przenika w głąb. Wynika to z lepszego składu i struktury stali. Jest to istotne zwłaszcza poza sezonem, kiedy ciężarówki są rzadziej używane. Ruukki dostarcza materiały na czas i z powtarzalnymi parametrami – dodaje Kamionka. Pomot Chojna (zachodniopomorskie) specjalizuje się w wozach asenizacyjnych, kontenerach i urządzeniach komunalnych. Stal Raex 400 została użyta do produkcji wszechstronnego kontenera śmieciowego KS-8 na hakowym podwoziu IVECO Daily. Zostały osiągnięte trzy zalety: ograniczenie masy własnej, większa wytrzymałość,  większa trwałość. – Ruukki w 60-lecie istnienia naszej firmy pokazał nam nowe możliwości produkcji dzięki zastosowaniu materiałów Raex i Optim – komentuje z zadowoleniem prezes Pomotu Chojna Leszek Siatka. Raex 450 można znaleźć też w nadwoziach wywrotek Gervasi Polska. Mniejsza waga wraz ze sztywnością konstrukcji umożliwiła zwiększenie ładowności.


  • Cena
      
  • Rok   
  •  
dot Poszukiwane
więcej
Targi | Partnerzy | Producenci | Mapa strony | Usługi | Regulamin | Rzeczoznawcy | Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2008 baunet.pl