Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić ustawienia plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Giełda Maszyn Budowlanych
Kursy walut - PLN
GBP 4.8277 -0.80% EUR 4.2930 0.22%
USD 3.5821 -0.17% CHF 3.7264 -0.30%

REKLAMA

  • Aktualny numer:
Trucks&Machines
baunet.pl na targach
BAUMA 2010
więcej
 

Autostrada-Polska 2010

Data dodania 01-06-2010
Autor Dominik Woch
Zdjęcia T&M
Czytano 2837 razy
  Zobacz galerię zdjęć artykułu

Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska w Kielcach to papierek lakmusowy sytuacji na krajowym rynku maszyn budowlanych. W tym roku był on już nieco bardziej nasiąknięty niż w ubiegłym, a to znak, że sprzedaż maszyn zaczyna ruszać.

Oczywiście nieprawdą byłoby napisać, że w ubiegłym roku maszyny budowlane nie sprzedawały się, jednak w porównaniu do 2008 r., czy rekordowego 2007 r. ich sprzedaż mocno spadła. Importerzy ratowali sprzedaż wprowadzając nowe usługi, promując unijne dotacje, a często oferując również w większym stopniu używane maszyny. W tym roku sytuacja zaczyna wyglądać nieco lepiej – ruszyły inwestycje związane w Euro 2012, szczególnie te drogowe. Co ciekawe, największym optymizmem wiało na Autostradzie właśnie wśród firm oferujących maszyny do budowy dróg, szczególnie te związane z robotami ziemnymi, ale nie tylko. Jak dowiedzieliśmy się od wystawców, zakupy rozpoczęły w tym roku duże zagraniczne firmy posiadające oddziały na terenie Polski, takie jak Skanska, Strabag czy też Eurovia – to sygnał, że na rynku zaczyna się coś dziać. Inni klienci narazie ostrożnie inwestują w nowy sprzęt.

Podobna liczba wystawców

Ponad 700 wystawców to przeciętny wynik – podobnie było rok temu. Warto jednak zaznaczyć, że jakość kieleckich targów wzrasta. Plac z tyłu targów nadaje się już do celów wystawienniczych, wygląda dużo lepiej niż w latach ubiegłych. Niestety słaby miniony rok odczuć można było przede wszystkim przez brak na Autostradzie niektórych graczy oferujących ciężkie pojazdy konstrukcyjne – wśród wielkich nieobecnych wymienić można DAF-a, Renault, i Scanię. Ci, którzy byli, poza Mercedesem i IVECO, również próbowali zaoszczędzić, prezentując swoje wywrotki na stoiskach firm produkujących zabudowy. Z dziennikarskiego obowiązku musimy odnotować braki w maszynach budowlanych, takich potentatów jak chociażby Volvo Maszyny Budowlane, czy też firmy Gema 2000, która zajmuje się m.in. sprzedażą maszyn Doosana. Wiele firm musiało się także borykać z pechem – nowości utknęły w którymś z portów albo sprzedały się tuż po Baumie. Takim pechowcem była m.in. firma HKL Baumaschinen znana głównie z dystrybucji maszyn New Holland.

Jak zwykle po Baumie

Nie zmienia to jednak faktu, że ten kto mógł prezentował nowości, wśród których dominowały te prezentowane miesiąc wcześniej na Baumie. Nie zabrakło najnowszej, dziewiątej serii koparek Hyundai, które można było zobaczyć na stoisku krakowskiej firmy Amago. Interhandler z Torunia prezentował najnowszą odsłonę swoich topowych koparkoładowarek 3CX i 4CX. Nowości znaleźliśmy także na stoisku katowickiej firmy ASbud, która do Kielc przywiozła między innymi przedstawiciela najnowszej serii wozideł przegubowych Terex. Dodajmy, że pokazane w Kielcach wozidło TA300 miało już tabliczkę „sold”, ale tak jak wskazywał język informacji nie zostało sprzedane polskiemu klientowi. Ciekawostką na ASbud-owskim stoisku był także powrót koparek kołowych firmy Atlas, która po wchłonięciu przez Terex przez około trzy lata firmowana była logiem tego koncernu. Znak, że z przyzwyczajeniami klientów ciężko się walczy. Trzy nowości znaleźliśmy na stoisku firmy Intrac z Nadarzyna. Po raz pierwszy zaprezentowano na nim wozidło przegubowe Case 330B, koparkę gąsienicową Case CX350B NLC i 31-tonową ładowarkę Case 1221 E, która napędzana jest 335-konnym silnikiem Cumminsa. Sporo nowych maszyn pokazał także Dynapac Polska z Katowic, który do Kielc przywiózł nowe rozkładarki do mas bitumicznych SD 115C i SD 135C oraz nowy model walca CC 334HF.

Mamy Astrę

Na targach pojawiły się także nowości wśród ciężarówek. Zmodernizowane pojazdy konstrukcyjne prezentowała MAZ Auto Poland i Kamaz. Pierwszy z wymienionych zastosował w swojej wywrotce nowy silnik MAN-a o mocy 400 KM, spełniający normę Euro 5, wóz otrzymał nowy wystrój kabiny oraz kiper o kształcie rynny. Modernizacje w Kamazie to przede wszystkim unowocześniony wygląd kabiny, w której wprowadzono wiele elementów z tworzywa sztucznego, nowe wnętrze i bardziej terenowe wersje o zwiększonym prześwicie. Kielce były także miejscem, w którym IVECO Poland ogłosiło, że zaczyna sprzedawać Astrę. Ta włoska marka należy do IVECO i produkuje pojazdy przeznaczone w najcięższy teren. Do tej pory rodzimy przedstawiciel firmy zarzekał się, że nie chce tworzyć wewnętrznej konkurencji dla Trakkera, ale jak widać zmienił zdanie. No może nie do końca, bowiem Astra HD8 dostępna będzie tylko z napędem 8x6, którego w Trakkerze nie znajdziemy. Astra w tej chwili przechodzi homologację i na rynku powinna się pojawić w wakacje. Dodajmy, że pojazd ten tylko w pewnej mierze oparty jest na Trakkerze, bowiem wykorzystuje tylko jego silniki, takie same skrzynie biegów (oczywiście ZF-a) i elementy wnętrza kabiny.


  • Cena
      
  • Rok   
  •  
dot Poszukiwane
więcej
Targi | Partnerzy | Producenci | Mapa strony | Usługi | Regulamin | Rzeczoznawcy | Reklama
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2008 baunet.pl